10 maart 2008

Knusse huismus

In de nestkastjes tegen de schuur heeft een mussenkoppel een nestje gevonden. Ze slepen met takjes en strootjes en ander dun grut. Ik zag laatst zelfs een mus een heel lang, dun sprietje van het een of het ander het huisje inslepen.
Een heuse mussenflat had ik in gedachten bij de bouw van de nestkastjes. Ik kocht wat goedkope huisjes, boorde de gaten uit tot mussenformaat en ze opgehangen. Twee weken later zag ik een heuse door de vogelbescherming goedgekeurde mussenkast in de aanbieding bij een tuincentrum in de buurt. Hierin kunnen drie mussen een nest beginnen aan alle zijden zit een ingang.
Het koppeltje is echter in het goedkope huisje gaan zitten, met het gat dat ik per ongeluk te groot heb geboord. De natuur laat zich niet strikken in gelikte, op goede snit gesneden maatpakken, maar verkiest de knusse huiselijkheid. Zoals een huismus betaamt.

Geen opmerkingen: