06 april 2010

De Almeerse zwerver

Ik ben er alweer een tijdje uit, maar als ik er eentje tegenkom dan kijk ik altijd even geïnteresseerd om. Als je eenmaal met dak- en thuislozen hebt gewerkt, dan kom je er maar moeizaam vanaf. Zo kom ik hier in Almere een speciaal type zwerver tegen.

Winkelwagentje

Hij heeft altijd een winkelwagentje bij zich, meestal van de Albert Heijn – of dit een bewuste keuze is, durf ik niet te zeggen –. Het winkelkarretje is altijd overladen met spullen. Het is lastig om precies te zeggen wat erin ligt. Vaak zie ik de voering van een slaapzak en een enorme verzameling plastic tasjes waar vanalles in zit.

Gettoblaster

Het meest kenmerkende is de gettoblaster die bovenop alle troep ligt. De muziek galmt keihard uit de speakers, ongeacht plaats of tijdstip. Uit die apparaten die toch zeker een halve meter lang zijn komt de meest walgelijke muziek. Ook is de apparatuur verkeerd afgesteld, waardoor vooral de hoge tonen zonder nuance uit de speakers tetteren.

Gradaties

Er zijn verschillende gradaties zwervers. De zwerver die net op straat is beland, loopt altijd te zeulen met een enorme hoeveelheid troep, verdeeld over koffers of turkentassen. Hoe langer de persoon dakloos is, hoe kleiner zijn verzameling troep wordt. Op het laatst is een plastic tasje met wat blikjes Euroshopper-bier het enige wat hij nog bij zich draagt. De kleding die hij draagt is alle kleding die hij heeft en de schoenen aan zijn voeten zijn eveneens de enige.

In Almere lijken de zwervers met de karretjes boordevol met troep echter niet net begonnen te zijn. Ze nemen gewoon veel met zich mee en zeulen ermee over de fietspaden. Hierbij worden ze vergezeld door de muziek uit de gettoblaster.

Ontmoeting

Gisteren ontmoetten 2 zwervers elkaar midden op het fietspad. Ze namen de hele breedte van de weg in. De ene zwerver had zijn tasje geopend en gaf 2 blikjes goedkoop bier en een pakje filet american aan de ander. Altijd weer van diezelfde Albert Heijn, thuisbasis van de Almeerse zwervers.

1 opmerking:

Anoniem zei

De bewuste zwerver loopt al jaren op straat, ik schat zo'n 4 a 5 jaar. Dat karretje met troep blijft hij dus houden. Ik heb wel eens een gesprek met hem gehad (meerdere) en het is triest, deze man heeft nl. last van psychoses, het ene moment is er een normaal gesprek, de week erna is hij totaal de weg kwijt. Ik vind het diep triest dat dit nog kan in deze tijd.