04 mei 2010

Klein bedrag maar pinnen kan niet

Klein bedrag, pinnen mag, is de leus, maar in Almere zijn nog altijd winkels waar het onmogelijk is om je aankoop digitaal te betalen. Bij een aantal winkels is het nog altijd niet mogelijk om te pinnen. Dat terwijl de gemeente zegt het pinnen te stimuleren.

Forse dagomzet

Het gaat hier naar mijn oordeel om goedlopende winkels met een forse dagomzet. Vooral bakkers hebben er een handje van. Toen wij, zin in iets lekkers op de vrijmarkt een banketbakker passeerden, bleken we niet met pin te kunnen betalen.

Niet pinnen

Een dag later bij de broodbakker, kon ik opnieuw niet betalen met mijn pasje. Ik moest er maar even voor bij het station geld halen. Daar is een pin-automaat zei de bakkersvrouw vriendelijk, maar pinnig. Alsof ik idioot was geen contant geld bij mij te hebben.

Handjevol

Ik ken zo een handjevol zaken in het centrum van Almere Stad waar het niet mogelijk is te pinnen. Het gaat vooral om zaken waar veel kleinere aankopen worden gedaan, die het niet hun klanten aanbieden.

Geweldadige overval

De kas met contant geld stimuleert overvallers om een geweldadige overval te plegen. In Almere wordt geregeld een middenstander overvallen en wordt de kas op brute en geweldadige wijze leeggeroofd. Daarom zijn er verschillende campagnes geweest om het gebruik van het pinapparaat bij kopers en verkopers te stimuleren. Het verkleint de kas met contant geld en mensen lopen met minder contant geld op zak.

Oude denkbeelden

Bij een aantal Almeerse middenstanders lijkt het erop dat zij nog altijd oude denkbeelden over pinnen in het hoofd hebben. De bank rekent kosten voor een digitale transactie. Deze zou niet lonen bij kleine bedragen. Consumentenprogramma's als Kassa hebben echter al jaren geleden aangetoond dat het pinnen van een klein bedrag vaak zelfs nog goedkoper is voor de winkelier dan contant geld aannemen.

Stukje service

Bovendien is het een stukje service om het betalen via pin mogelijk te maken. Ik loop steeds minder met contant geld op zak. Als ik contant geld bij me heb, dan is het een laag bedrag. Het is omslachtig en vaak onnodig. Ook omdat je vrijwel overal met pin kunt betalen.

Lekker pinnen

Dus bakkers van Almere: laat je klanten gewooon lekker pinnen, en niet in de stationshal!
Links
Almere Cash-less »
PIN en WIN »

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hendrik-Jan,
Ik ben het helemaal met je eens. Ook ik loop regelmatig tegen het net kunnen pinnen probleem aan.
Wordt het tijd voor een nieuwe 'iets dwingender' campagne
Henrique

Unknown zei

Het reactie is toch heel eenvoudig? Je zegt gewoon tegen de winkelier dat je niet meer komt zolang je niet kunt pinnen. De vraag is wie zich aan wie aanpast. Als er geen klanten meer komen dan staat er binnen 1,2 seconden een pin automaat. Ik ga niet meer naar winkels die geen pinautomaat hebben. Contant geld heb ik vorig jaar afgeschaft.