12 mei 2010

Onbekend nummer, ophangen en telemarketing

Het gebeurt de laatste tijd zeer regelmatig dat ik gebeld wordt door een onbekend nummer en als ik opneem er weer wordt opgehangen. Of ik krijg een belletje, neem op, hoor lange tijd niks en begint iemand verward te praten.

Hijger

Ik heb dan niet van doen met een hijger of iemand die mijn telefoonnummer probeert te skimmen. Het is gewoon een telemarketingbedrijf dat mij probeert te benaderen.

Moment maakt niet uit

Op welk moment van de dag het gebeurt, maakt niet uit. Het kan van de vroege ochtend tot de late avond. Bovendien is het heel irritant als je opneemt en de andere kant van de lijn hangt vrijwel meteen op. Of je hoort niets en krijgt seconden later pas een reactie.

Zelfde reactie

De reactie is vrijwel altijd hetzelfde. Iemand begint te stotteren. 'Spreek ik met meneer of mevrouw', dan blijft het stil en nog weer wat seconden later hoor ik mijn achternaam. Ze hebben het daarna altijd over 'mevrouw' en ik voel mij altijd heel minderwaardig behandeld.

Worst van lucht

Vervolgens bieden ze je een lekkere worst aan, die als je gaat happen, gewoon alleen uit lucht bestaat. Zo kreeg ik een week of twee geleden de hoofdprijs van de loterij aangeboden. Ik wist niet wat ik hoorde, snapte er weinig van en omdat hij het maar over mevrouw had, heb ik mijn vrouw maar gegeven. Het bleek de bankgiroloterij te zijn die ons een lot probeerde te verkopen, in plaats van een prijs aanbood.

Onbekend nummer

Vanmorgen sloeg de marketing weer toe. Ik werd weer eens gebeld door een onbekend nummer op mijn mobiel, nam snel op, maar er werd weer opgehangen. Van mijn collega kreeg ik de uitleg dat dit soort bedrijven een reeks telefoonnummers in één keer belt. De marketeer aan de andere kant van de lijn krijgt degene die het eerste opneemt.

Naam bij het nummer

Pas dan krijgt hij een naam bij het nummer op zijn scherm. Het levert veel vertraging op en bovenal veel irritatie bij de ontvanger. Hij krijgt een ongewenst telefoontje en vervolgens wordt hij uitermate onvriendelijk behandeld. Dat ze op deze manier toch geld weten te ontfutselen, is mij een raadsel. Tot nog toe heb ik de energiebedrijven en loterijen – deze twee categoriën bellen het meeste – van mij af weten te schudden. Geërgerd omdat ze mij uit mijn activiteit haalden.

Jammerlijk mislukt

Een eerdere poging ergens vorig jaar om mij eens telefonisch uit te schrijven, mislukte jammerlijk. Ik kreeg iemand aan de lijn en moest vervolgens per mail allerlei dingen invullen. Ook mocht ik 5 minuten wachten voordat ik aan de beurt was. Daar zat ik niet op te wachten en ik heb na een minuut of wat opgehangen. Eerst vragen ze mijn aandacht en daarna laten ze mij nog eens minuten wachten om hun ongewenste telefoontjes niet meer te ontvangen.

Bel mij niet register

Daarom heb ik zojuist het bel-mij-niet register ingevuld. Eerst moet je al je gegevens invullen, waarna je aanvinkt dat je geen telefoon meer wilt hebben. Ik hoop vurig dat de eigenaar van deze database de informatie niet voor andere doelen gebruikt, waardoor ik juist gebeld wordt.

Opschrijven

Ik heb me gelijktijdig voorgenomen om ieder ongewenst telefoontje op te schrijven en gelijk van een klacht te voorzien bij de betreffende autoriteit. Kortom, wordt vervolgd. Als je niks hoort, dan gaat het goed, maar elk moment dat ik gestoord wordt door dit soort telefoontjes val ik lastig met een klacht en een blog.

Geen opmerkingen: