03 juni 2010

Het jachtseizoen is geopend voor meerkoeten

Voel je man, vang en slacht een meerkoet, schrijft Wilmer Heck op het weblog van nrcnext.nl. Ik kreeg het beeld niet meer weg, het beeld van mijzelf op strooptocht.

Eieren leegzuigen

Ik trek een meerkoet van een nest, zuig de eieren leeg en draai het beest zelf de nek om. Tevreden met de vangst loop ik naar huis. Het beest bengelt over mijn schouder. De kop houd ik stevig geklemd in mijn hand. Dan de barbeque aan en tot slot die avond, verse meerkoet.

Prachtig nest

De gedachte kwam helemaal in mij op toen ik een meerkoet voldaan op een prachtig nest zag zitten. Meerkoeten maken nooit prachtige nesten, dat is bij voorbaat verdacht. Toen ik daar een diep ongelukkige fuut bij zag drijven, wist ik genoeg. Hier had zich een drama voltrokken.

Paar jaar terug

Een paar jaar terug gebeurde het voor mijn neus in de gracht voor mijn huis. Een meerkoet verjoeg een fuut en ging zelf tevreden op het nest zitten. Hij kwam er niet meer vanaf, bleef zitten waar hij zat en de fuut had het nakijken. De fuut durfde niet aan te vallen en dobberde teleurgesteld in de omgeving rond.
A

cceptatie

Het heeft lang geduurd voordat de fuut het accepteerde en met zijn ziel onder de arm vertrok zonder nageslacht. De fuut die ik gisteren aantrof, was nog niet zover. Hij dobberde rond het nest van de meerkoet.

Jachtseizoen geopend

Dan mag van mij wel even het jachtseizoen geopend worden.

Geen opmerkingen: