04 juni 2010

Meer treinen op Flevolijn willen we allemaal

Elke 5 minuten een trein vanaf Almere Oostvaarders en langere treinen. Vanmorgen kreeg ik een kaartje met deze boodschap in de handen gedrukt van het Statenlid Kees Tadema (ChristenUnie) en zijn zoon. Ze gaven het aan de reizigers die de trap bestegen naar het perron. Het pamflet roept op om een petitie voor de NS te tekenen. Maar Tadema kan beter een petitie laten tekenen voor de overheid. Hij moet oproepen om de Flevolijn van meer sporen te voorzien, pas dan kunnen er meer treinen over rijden.

Schone schijn

Het oogt helder: meer en langere treinen die Almere verlaten. Op zijn website legt Kees Tadema uit wat hij precies bedoelt. Zo heeft hij een dienstregeling opgesteld vanaf het station Almere Oostvaarders, waar gewoon elke 5 minuten een trein vertrekt. Hierbij wisselt Tadema de bestemming af: Schiphol, Amsterdam en Utrecht.

Geen treinreiziger

Het schema laat zien dat Tadema geen treinreiziger is en helemaal geen verstand heeft van treinen. Je kunt wel elke 5 minuten een nieuwe trein willen, maar is het een realistisch plan. Almere Oostvaarders is een stoptreinstation. Zijn plan biedt geen ruimte voor intercity's. Bovendien ligt de tax van een dubbelspoor zoals er ligt tussen Weesp en Lelystad zo rond de 6 intercity's en 6 stoptreinen per uur. De capaciteit van het spoor alleen al staat de wens van Kees Tadema niet toe.

Mee eens

Bovendien is iedereen het met Tadema eens. Als je de petitie effectief wilt inzetten, dan zul je de heren in Den Haag moeten warmkrijgen voor een spoorverdubbeling naar 4 sporen tussen Almere Poort en Almere Oostvaarders. Want wat meneer Tadema niet ziet, is dat een trein die stilstaat, geen ruimte geeft voor de trein die volgt.

Intercity met slakkengangetje

Zeker de intercity 's middags vanuit Schiphol ondervindt dit probleem. Ik reis met deze trein dagelijks en de trein rijdt in een slakkengangetje achter de stoptrein uit Utrecht. Deze stopt in Almere Muziekwijk waardoor de intercity sukkelt achter de stoptrein. Dit levert geen tijdwinst op. Terwijl intercity's voor reiziger die wat langere afstanden leggen, echt ideaal is. Ook als je uit Almere Oostvaarders komt, dan is het ideaal om over te kunnen stappen op een intercity. Het levert veel tijdwinst op en is een comfortabelere manier van reizen.

Uit de voegen barsten

Het spoor tussen Weesp en Almere Oostvaarders barst al uit zijn voegen en er zijn bitter weinig mogelijkheden voor meer treinverkeer. Een uitbreiding is broodnodig, zeker als er ook meer treinen komen die over de Hanzelijn via Lelystad en Dronten naar Zwolle zullen rijden. Tot nog toe zijn er geen berichten over een vertraging in de bouw. Dat zou betekeken dat vanaf 2013 extra intercity's rijden tussen Schiphol/Amsterdam naar Lelystad en Zwolle. Deze treinen kunnen echt niet achter een stoptrein sukkelen die alle forensen uit Almere bij hun huis moet afzetten.

Teveel stations, te weinig sporen

Een gedeelte van het probleem is dat er teveel stations zijn. Daarnaast ontbreken er extra sporen die het mogelijk maken om meer treinen per uur mogelijk te maken. Het voorstel dat er ligt, is echt minimaal, maar zal echt moeten om de enorme reizigersstroom op te vangen.

Verkeerde adres

Dit keer is Kees Tadema echt aan het verkeerde adres door een petitie te richten aan de NS. Zij zijn dit keer niet schuldig. Ze kunnen gewoon weinig meer treinen kwijt op dit traject. Hij zou er verstandig aan doen, zijn energie te verplaatsen naar Den Haag om geld los te weken voor de noodzakelijke infrastructurele uitbreiding. Dan zou hij alle Almeerders én Lelystad'ers een dienst bewijzen en niet alleen de mensen die op Almere Oostvaarders opstappen.

1 opmerking:

Kees Tadema zei

Ik reis dagelijks met de trein en zie de problemen. Met het flyeren op station Muziekwijk was het weer raak een veel te korte trein.
Alleen al op de vraag aan de NS om meer materieel in te zetten reageert de NS dat de reiziger in de spits maar moet leren leven met staan in de spits en op andere tijden moet gaan werken. Het probleem van meerkosten die dat geeft om kantoren extra open te houden wordt vergeten. De NS vergeet de reiziger centraal te zetten en dat is het punt dat ik naar voren wil brengen. Ik kan de NS niet betrappen op een creatieve houding. De keuzes die de NS maakt zijn niet de mijne en daar sta ik niet alleen in.
Het feit dat de A1/A6 op de schop gaat voor een langere tijd vraagt extra inzet. Dit geldt expliciet voor de kortere termijn. De reiziger is nu een speelbal van de NS in onderhandelingen met het Rijk.
Ik ben het eens met het feit dat het 4 sporig worden brood noodzakelijk is. Maar als de NS nu niet bereid is om treinen bijvoorbeeld te verlengen waarom zouden ze dat wel doen bij een 4-sporige Flevolijn. Wat betreft het 4-sporig worden van de Flevolijn zit de ChristenUnie-fractie in de Kamer daar bovenop.
Op dit moment rijden er 10 treinen per uur op de Flevolijn. 12 wordt lastig maar moet mogelijk zijn.