18 augustus 2009

Curriculum vitae in de vakantie

Vakantiewerk is meer dan loon, dankzij vakantiewerk heb ik veel bedrijven van binnen gezien en leerde ik onbewust de wereld van de supply chain kennen.

Deze zomervakantie vonden vier van de vijf jongeren een bijbaantje, volgens het vakantiewerkonderzoek van FNV Jong. De kredietcrisis heeft niet veel invloed op het vinden van een baantje. Wel nemen ze genoegen met minder loon als dat ervoor zorgt dat ze een vakantiebaan kunnen krijgen of behouden.

Mijn salaris hing rond het minimumloon van drie gulden per uur. Ik leerde al heel snel dat het zin had om veel en vaak langs de uitzendbureaus te gaan. Zo hengelde ik mijn eerste baantjes binnen doordat ik tot soms wel drie keer in de week een uitzendbureau binnenliep. Waarschijnlijk waren ze me dan zo zat geworden dat ze mij dat ene baantje maar gunden. Zo leer ik tussen mijn vijftiende en twintigste een deel van de industrie in en rond Veenendaal kennen.

De wereld van warehouses en orderpicking ken ik via mijn bijbaantjes. Ik werkte ooit bij de Amerikaanse cilinderbouwer Enerpac, liep door het zwaarbeveiligde computermagazijn van Raet te slepen met computers, printplaatjes en de spiksplinternieuwe Windows 95, en bij Boxal draaide ik met een seal-apparaat om een palet heen om de lading spuitbussen veilig te stellen voor het transport. Ook werkte ik een paar weken bij een bedrijf dat champignons en rabarber invroor in Kesteren. Buiten vielen de mussen van het dak vanwege een hittegolf, maar ik liep in een winterjas, met handschoenen aan en een dikke das om.

Al die baantjes hebben mij veel bijgebracht. Laatst hoorde ik bijvoorbeeld van een logistiek dienstverlener dat hij studenten logistiek in zijn magazijn krijgt, die voor het eerst een warehouse van binnen zien. Ze verbazen zich over de stellingen, de gangen en de heftrucks die af en aan rijden. Als ik die warehouses van binnen zie, dan verbaas ik mij erover dat ze nog altijd zo sterk lijken op die magazijnen waar ik meer dan vijftien jaar terug werkte. Dan zie ik hoe weinig de techniek en de automatisering de eenvoudige processen hebben overgenomen. Ik had verwacht dat het magazijn al compleet volautomatisch was en er nauwelijks nog mensenkracht nodig zou zijn. Alleen loopt de medewerker nu niet met een pakbon in de hand, maar heeft hij een koptelefoon op het hoofd van een systeem dat hem de locatie toefluistert.

Vakantiewerk helpt je om de processen achter de producten te zien. Eigenlijk zou iedere supply chain manager regelmatig een weekje een ploeg in het magazijn moeten leiden of meewerken in de fabriek in Aziƫ. Ook kan het geen kwaad eens een blik te werpen op de overslagpunten waar een container vijf dagen staat te wachten, omdat de douanerechten nog niet rond zijn. Kortom, je kunt alleen de processen leiden en begeleiden als je ze zelf meemaakt. Het maakt de wereld waarin je werkt minder abstract en geeft je houvast om een heftige verandering door te voeren.

Blog oorspronkelijk geschreven voor supplychainmagazine.nl

Geen opmerkingen: