14 augustus 2009

Internetprivacy, de overheid en hyves

Heel nieuwsgierig werd ik van het mailtje van mijn neef, de titel "Je bent bekender dan je denkt" klonk als een droom in mijn oren. Blijkbaar had hij me ergens gezien en wilde hij me dat laten weten, attent als hij is. Ik moest inloggen met mijn Hyvesaccount en zag een prachtige vertoning van een Russische geheime dienst die iemand kende uit Almere-Stad. Foto's van mijn vrienden en foto's uit het mapje dat alleen voor mijn vrienden zichtbaar is, verschenen in beeld.

Je bent bekender dan je denkt vertelt de waarschuwing dat je moet oppassen wat je op het net plaatst, want sommige dingen kan iedereen zien. Het grappige is dat dit met informatie gebeurt die juist niet zichtbaar is voor anderen. Ik kon niet geloven dat hyves aan deze angsthazerij, want dat is de hele campagne van de overheid, mee zou doen. Bij bestudering van het nieuws blijkt hyves er zelfs achter te zitten. Yme Bosma, degene die bij hyves met derden nieuwe producten ontwikkelt, heeft zelfs aan de productie van het reclamebureau meegewerkt. Want zo blijkt nu, het filmpje toont info waarvoor de eigenaar -en dat is de gebruiker- toestemming moet geven. Immers veel informatie is helemaal niet zichtbaar zoals het filmpje suggereert.

Een duidelijk voorbeeld waarbij het artistieke idee triomfeert. Ik heb sowieso veel moeite met de dure campagne die de overheid gestart is. Ze komt er allereerst rijkelijk laat mee en daarnaast waarschuwt de campagne maar voor een heel klein deel van het probleem, bij het bestellen van een product heeft de leverancier minstens zoveel gegevens van je als er op je hyves-profiel staat en die info kan zonder veel problemen worden doorverkocht. Wat te zeggen van dingen die gratis worden aangeboden, grappige spelletjes en zo, maar waar wel eerst even wat persoonlijke info moet worden gegeven.

Een kleine aanpassing van de privacywetgeving zou veel afdoender zijn in plaats van deze dure campagnes. Het zou al moeten beginnen met een flinke bestraffing van de overheid -voor het misbruik- en hyves -voor het verstrekken an data-.

Het is jammer, want ik mag Yme Bosma graag, ik interviewde hem onlangs nog voor Bibliotheekblad, ironisch genoeg over hetzelfde onderwerp, het uitwisselen van gegevens. Een simpele voorziening als een pop-up-je waarmee de gebruiker toestemming geeft was genoeg. Maar dat is bijzaak, ik vind het veel belangrijker dat de overheid het goede voorbeeld zou moeten geven in plaats van paniek te zaaien onder haar bevolking. Helaas beheerst ze het eerste veel te slecht en het tweede veel te goed.

Geen opmerkingen: