11 december 2009

Ontvrienden

Mensen worden netwerkmoe, schreef NRC Next in februari. Daarom zou volgens de ochtendkrant heel goed het zogenaamde 'ontvrienden' wel eens de trend van 2009 kunnen worden. In deze crisistijd zou de sociaal netwerkende mens voor kwaliteitscontacten gaan.

Nu dreigt dit woord zelfs het woord van het jaar te worden. Verschrikkelijk natuurlijk. Het woord met de negatie 'ont' doet voorkomen alsof vrienden een last zijn. Dat je alleen maar hinder van ze hebt. Een negatieve benadering dat als je enige honderden vrienden op je hyves, LinkedIn of Facebook hebt, dat natuurlijk nooit wat kan zijn.

Meestal heb je het niet in de gaten als vrienden verdwijnen. De social networks zijn zo gemaakt, dat je niet ziet wanneer iemand je zat is. Zo bezit ik op mijn Hyves-account al sinds jaar en dag een 80-tal vrienden. De ene keer wat meer dan de andere, maar het zweeft altijd rond die 80.

Het weghalen van vrienden uit je lijstj, kun je misschien als iets eenvoudigs beschouwen waar weinig emotie bij vrijkomt. Het is maar een lijstje namen en foto's op een internetsite. Toch voelde ik mij flink besodemieterd toen een oud-collega mij nog geen maand nadat ik het bedrijf verlaten had, uit de vriendenlijst verwijderde. Dat terwijl ik altijd zo'n leuk contact met haar had gehad. Ik zag helemaal niks meer van haar afgeschermde account, dat alleen zichtbaar was voor 'vrienden'. Ik was er niet meer eentje.

Eigenlijk was ik gewoon boos op haar. En verdrietig. Zoiets doe je namelijk niet.

Ik zou het jammer vinden als 'ontvrienden' echt de trend en het woord van 2009 worden.


Links
Je kunt nog tot woensdag 16 december het woord van 2009 kiezen op: woordvanhetjaar.vandale.nl.

Geen opmerkingen: