10 juli 2007

Milieuonvriendelijk milieuvriendelijk

Jarenlang sleepte ik met dozen oud papier, zakken lege flessen, stopte ik keurig het drappige koffiezakje in de groene ton en fietste ik zoveel mogelijk naar het station om mijn reis te maken. Uitgelachen werd ik, door patsers die meenden dat het allemaal onzin was. Het iets voor geitenwollen-sokken-types was en ik dat imago met dat stempel toch niet op mijn lijf geschreven wilde hebben. Dan zuchtte en kreunde ik: waar doe ik het allemaal voor.

De zure regen stoomde ondertussen op mijn kruin terwijl de auto’s tevreden knorden naast mij bij het rode stoplicht. Vaak mochten ze dan veel eerder weg dan ik. Ze reden dan treiterend toeterend weg in hun Hummers. Ik doe het niet meer, dacht ik. Tevreden fantaseerde ik op mijn fiets naar de supermarkt dat ik de auto zou pakken en het vergeten pakje margarine nonchalant naast mij op de bijrijdersstoel zou kwakken.

Zo, ik was nu geen watje meer. Al zou ik wegsjezen in een Toyota Starlet in plaats van een dikke Hummer, het idee was ongeveer hetzelfde. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen mijn wens ooit in vervulling te laten gaan. Daarvoor ben ik te milieuvriendelijk opgevoed. Ik scheur zelfs het oud papier los van het plastic bij een enveloppe.

Wat schetst mijn verbazing: het milieu is helemaal hot. Iedereen praat over het milieu. Dat het zo slecht gaat en dat wij hier in Nederland zullen verzuipen als we zo doorgaan. Overal klinkt het woordje milieubewust. Zo presenteerde Boeing gisteren een vliegtuig onder het kopje ‘milieuvriendelijk’.

Een hele prestatie, want het eerste milieuvriendelijke vliegtuig moet nog uitgevonden worden. Fietsen, koffiefilters in de groene ton gooien en oud papier wegbrengen, horen niet bij de nieuwe milieuactivist. De geitenwollen sokken blijven eveneens uit, de verwarming blijft namelijk bij de nieuwe activist loeien en hij kan ook gewoon drie vliegvakanties per jaar boeken.

Wat doet die nieuwe milieuactivist dan om milieuvriendelijk te zijn? Hij koopt zijn ‘CO2-schuld’ af door bomen te planten. En in plaats van dat zelf te doen, laat hij dit doen. Voor een luttel bedrag van enkele tientjes plantten anderen die honderd bomen voor die vliegreis naar de tropen en met een paar bomen erbij kan die verwarming thuis heus nog wel op 22 graden blijven, net als energieverslindende zonnebank.

Wat een huichelaars. Het is milieuonvriendelijke milieuvriendelijkheid. Doe mee aan de echte hype en verander je leven, in plaats van je leven af te kopen. Blijf gewoon thuis, trek warme geitenwollen sokken aan, duw die thermostaat omlaag en gebruik het openbaar vervoer zo vaak als mogelijk is. En er zijn alternatieven zat om op vakantie te gaan (fietsvakantie?) of uit te rusten zonder dat het één CO2-tje kost.

Bovendien: hoeveel bomen moet je kopen om de CO2-uitstoot van al die concerten van afgelopen weekend af te kopen? Heel veel. Ik denk aan vliegreizen van artiesten, energieslurpende geluidsapparatuur en televisietoestellen die de hele dag aanstaan zonder dat iemand kijkt. Milieuvriendelijkheid presenteren op een milieu-onvriendelijke manier, hoe durf je!

Deze blog verscheen eerder op hyves

Geen opmerkingen: