10 januari 2009

Pinnen

Een mooi initiatief natuurlijk van burgemeester Jorritsma om de winkeliers te adviseren hun kopers met PIN te laten betalen. De actie Cashless was donderdag. Het PIN-pakket dat Jorritsma uitdeelde aan de winkeliers moet de middenstand voor overvallers minder interessant maken.

De trein adviseurs en buitenlui zag ik donderdagmiddag langskomen. Voorop tufte de locomotief Jorritsma met achter zich de wagons van film- en fotocamera's met wat blocnotes voor de belangrijkste notities. Het werd al donker en ik vroeg mij af wat dit te betekenen had. Het was de PIN-actie dus.

Een heel goede actie, pinnen zorgt voor minder contant geld wat zowel voor winkeliers als kopers veiliger is. De oude vrouwtjes lopen namelijk met een volle geldbuidel op zak ook een grote kans overvallen te worden.

Maar je moet dan wel kunnen pinnen. Afgelopen week kon ik twee keer niet pinnen in een winkel in het Stadshart vanwege storingen. Zo adviseer je mensen iets te doen dat helemaal niet kan. Ik liep met weinig contant geld in mijn zak, maar moest mijn zakken alsnog vullen bij een bankautomaat. Met alle risico's voor mij en de winkelier.

Geen opmerkingen: