05 oktober 2009

Labelen in blogger

Ik word sinds vrijdag afgestrafd door Google. Elk artikel dat ik voor mijn blog schrijf, bevat een keur aan trefwoorden. Google's blogger noemt dit labels. Vaak neem ik de titel over en zoek ik labels binnen mijn blog. Zo kunnen bezoekers snel meerdere artikelen verzamelen over hetzelfde onderwerp.

Nu straft Google mij voor mijn zorgvuldige labelwerk. Bij het opslaan van mijn artikel over de ervaringen bij Mycom in Almere, vertelde Google's blogger mij dat ik het bericht niet mocht opslaan. Nader onderzoek wees uit dat ik teveel labels had. 'Je mag er maximaal 2.000 in je blog hebben en maximaal 10 per bericht'. Ik haalde een tiental labels weg. Het baatte niet, de melding bleef in mijn scherm staan.

Labels zorgen voor veel traffic naar de website. Ze versterken de zoekwoorden die mensen in Google intikken. Dat levert soms verrassend resultaat op. Tik je bijvoorbeeld 'abdeikerk echternach' in dan kom je op mijn blog uit. Dat is vooral te danken aan de labels die ik eraan gehangen heb.

Een vluchtig onderzoek leerde mij dat mijn blog momenteel 2.272 labels bevat, verdeeld over 796 artikelen . De 2.000 zijn dus al geruime tijd overschreden. Ook zie ik regelmatig artikelen staan die meer dan 10 labels bevatten. Ik vind het vreemd dat Google opeens zo streng optreedt tegen deze labelgroei. Zeker, zorgvuldig beheer van de labels is heel belangrijk, maar enthousiast labelen hoeft toch niet opeens zo bruut te worden afgestrafd?

Geen opmerkingen: