05 oktober 2009

Leren van de Ikea-catalogus

Ik word elk jaar weer heel blij van de nieuwe Ikea-catalogus. Afgelopen maand viel hij bij mij op de deurmat. Het is een gebeurtenis waarop ik mij elk jaar verheug. De catalogus van het woonwarenhuis verschijnt wereldwijd in een oplage die groter is dan het aantal bijbels in deze wereld.


Kostenbewustheid staat centraal bij Ikea, dat is een groot deel van het succes van dit Zweedse concern. Bij alles letten ze op de prijs en wat voor een voordeel het voor klanten oplevert. Zo werken ze niet mee aan een interview voor SCM, omdat ze niet overtuigd zijn van de win-winsituatie voor hun klant. Ik vind een dergelijke opstelling prijzenswaardig.

Kleiner formaat

Wat mij direct opvalt bij deze nieuwe catalogus is dat hij kleiner van formaat is dan die van vorig jaar. Ook Ikea gaat de crisis te lijf in besparingen. Wel is de nieuwe catalogus 12 pagina's dikker, maar het woonwarenhuis heeft het boek in gewicht met wel 44 gram gereduceerd. Dat scheelt enorm in de verzendkosten. En de lezer heeft het nauwelijks in de gaten waarop bespaard wordt. De foto's zijn even mooi, de letters even helder. De bladspiegel is iets veranderd, waardoor de witruimtes boven en onder de pagina wat minder groot zijn. Dat ziet niemand. Het toont dat Ikea in deze mindere tijden zich bewust is van de kosten en hierin bespaart zonder zware consequenties.

Billy

Mijn aandacht wordt getrokken door het verhaal over de Billy. Deze populaire boekenkast van Ikea bestaat dit jaar dertig jaar. Speciaal voor dit feestje staat de ontwerper van dit meubel, Gillis Lundgren, op een twee pagina’s grote foto tussen de verschillende varianten van Billy. Het onderschrift op deze bladzijde trok mijn onmiddellijke aandacht: 'De Billy boekenkast kost nu veel minder dan toen hij 30 jaar geleden voor 't eerst in onze winkel kwam. Hoe meer we er van maken en hoe platter we ze verpakken, des te meer we besparen op productie- en transportkosten. En die besparingen komen rechtstreeks bij jou terecht.'

Nog niet klaar

Na de introductie van een nieuw product is de innovatie nog niet klaar. Echte productontwikkeling vraagt om voortdurend het product kritisch onder de loep te nemen. Kan het beter, kan het efficiƫnter, kan het anders? Een kleine aanpassing is vaak genoeg voor een lagere kostprijs. Als er een lichter schroefje in kan, of het materiaal kan dunner worden, dan gebeurt dit ook. De kosten blijven hierbij voortdurend in het vizier. Ikea speelt het spel wel eerlijk. De Zweed berekent het door aan de klant. Zo ontstaat een win-winsituatie voor klant en producent.

Samenwerking klant en producent

Ik sla een bladzijde om en lees een verhaal waarbij samenwerking tussen klant en producent centraal staat. Een saai verpakkingsverhaal wordt een peptalk, waarbij de klant wordt aangesproken om mee te werken. 'Zo krijgen we de prijzen nog lager', eindigt het verhaal. Dat is het succes van Ikea: zuinigheid en dat vervolgens doorberekenen aan de klant. Ikea betrekt zo de klant bij zijn supply chain en zegt dat de klant zelf ook verantwoordelijk is om de prijs laag te houden. Zelf ophalen uit het magazijn, zelf vervoeren naar huis en zelf in elkaar zetten van het product. Alleen zo kun je zelf de prijs laag houden.

Deze blog is geschreven voor www.supplychainmagazine.nl.

1 opmerking:

JW zei

Ja goed he. Ik weet dat Kamprad in IKEA Amersfoort zijn bezoek deed en tijdens zijn rondleiding door de winkel ter plekke een bureaustoel in prijs verlaagde. Het artikel was te duur naar zijn mening.
De dure lunch liet hij ook staan om gewoon in het personeelsrestaurant te gaan eten.