23 juli 2009

Uche uch

Die varkensgriep heeft ons behoorlijk in de greep. Hij slaat al flink om zich heen. Ik ben al iemand tegengekomen van wie de collega ziek op bed lag met de Mexicaanse griep. Het zal niet lang meer duren of ik ken mensen die de griep hebben. Of ik ben zelf gevloerd. Als forens in het openbaar vervoer loop ik potentieel gevaar met al die kuchende en niezende mensen op een kluitje in een treinwagon.

Bedrijven hebben zich niet goed voorbereid op een pandemie, schreef ik in mei. Ik probeerde allerlei enge scenario’s te verzinnen, zodat lezers zich er bewust van zouden worden wat er bij een flinke uitbraak komt kijken. Het bericht werd nauwelijks gelezen, maar toen ik de angstpreek ruim een maand later nog eens herhaalde, werd hij al een stuk beter opgepikt. En nu denkt iedereen eraan. De Nederlandse Spoorwegen halen er zelfs de voorpagina van de Metro mee. Speciale griepteams lopen de ergste scenario’s door en kijken welke dienstregeling bij een bepaald ziekteverzuim nog geregeld kan worden.

Ondertussen zijn alle mondkapjes uitverkocht en proberen sommige bedrijven ook het nieuwe griepvaccin te bestellen. In Europa is een discussie losgebarsten over een eerlijke verdeling van de vaccins. Niet ieder land bestelde zo vroeg vaccins als Nederland en moeten we niet alles eerlijk delen? De angst voor de griep heerst en het overvalt ons niet als een groot deel van Nederland onder de wol moet.

De eerste barsten in de voorbereiding komen al in beeld. Zo loopt de ontwikkeling van het vaccin al vertraging op volgens de WHO. Hierdoor komt het vaccin drie maanden later dan verwacht op de markt. Het vaccin komt als eerste beschikbaar voor landen die een contract hebben afgesloten, zoals Nederland. China en India zijn beide producenten en zij zullen waarschijnlijk hun eigen bevolking eerst voorzien.

Zoals met alle scenario’s is ook hier de praktijk weerbarstig en kan alleen een uitbraak uitwijzen of Nederland goed voorbereid is. Maar ik blijf liever in het ongewisse, laat die griep maar uitblijven.

Geen opmerkingen: