15 september 2009

Online of print

Vandaag redactiedag in Zeist gehad, een heel mooi en leerzaam initiatief. Er zijn een paar goede voorbeelden uit de praktijk geillustreerd. Veel (vak)tijdschriften en kranten worstelen met een dilemma tussen internet en het papier. Volgens Alex Beishuizen, de hoofdredacteur van Computable, hoef je helemaal niet kiezen en maak je de perfecte match door op allebei de media te publiceren.

De overstap naar internet is een logische zet, maar of alle content op internet moet, is de vraag die de presentatie bij mij en veel van mijn collega's opriep.
Als reactie op het anders moeten schrijven voor internet of een krant, reageerde hij dat dit algemene schrijfregels zijn die helemaal niet aan één specifiek medium toebehoren.

Zeker schrijven voor internet en voor papier verschillen weldegelijk. Ik ben ook bang dat veel mensen in plaats van het artikel op het scherm te lezen, het gewoon uitprinten. Het lezen van het geprinte artikel wordt uitgesteld en komt uiteindelijk in de oud-papiermand terecht. Ik heb zelf lang dergelijke methodes op nagehouden, maar een online artikel moet ook online gelezen worden.

Misschien dat Alex Beishuizen onbewust een verkeerde link legt en dat bepaalde content het goed doet. Het gaat dan om het model met experts dat hij hanteert en dat in het vakgebied waarvoor hij schrijft, het erg goed doet. Ik denk dat daar de kracht van zijn model zit. Verder heeft hij een erg goed redactiemodel dat vanuit internet denkt, in plaats vanuit het papieren medium, met goede redactie-richtlijnen. Dat schept duidelijkheid bij schrijvers en vooral lezers.

Kortom, een erg leerzame bijeenkomst. Ik ga snel beginnen aan zijn boek Online of flatline, Een uitweg uit het sterfhuis van de media.

Geen opmerkingen: