30 maart 2009

Wees verschillig

Peter Cornelissen maakte jarenlang radioprogramma's en werkt nu op de afdeling projecten van Communicatie & Marketing van de Vara. In zijn drie tv-fragmenten van de Vara-gids van deze week is hij erg enthousiast over de Zembla-uitzending waarin blijkt dat de Almelose restauranthouder slachtoffer was van de bureaucratie. 'Naar aanleiding van de uitzending is de burgemeester zelfs opgestapt.'

Ik vind dit uiterst onzorgvuldige journalistiek die hier bedreven wordt, omdat hier gewoon een leugen verteld wordt. Inderdaad stopt burgemeester Knip na twaalf jaar heerschappij over Almelo, maar het verband met de gewraakte Zembla-uitzending is er niet. Knip zit zijn termijn rustig uit; hij vertrekt pas in september. Als de uitzending van Zembla een rol speelt, dan is het een rol van Knip persoonlijk. Er is namelijk geen motie van wantrouwen, spectaculair ontslag, of bloed, zweet en tranen verhaal aan verbonden.

Slordig, ook omdat de uitzending van Zembla helemaal niet zo spectaculair was. De beschuldigingen aan het adres van wethouder Sjoers bleken niet te kloppen na een onafhankelijk onderzoek. Iedereen zit er nog en een ander restaurant van de Almelose horecaondernemer staat te koop. Dat restaurant stond vier jaar terug in vuur en vlam, maar hier spreekt niemand over.

In de tijd dat ik in Almelo woonde, vond ik het duo Knip en Sjoers grote gelijkenis tonen met het televisieduo Peppi en Kokki. Dus ik wil me hier niet als een groot pleitbezorger voor de gevestigde orde opvoeren. Ik kon nooit begrijpen hoe dit duo zich zo hoog in de lokale politiek had opgewerkt. Bovendien is Almelo het walhalla voor bureaucratie. Maar de slordigheden van de Peter Cornelissen zijn volkomen onterecht en zetten lezers op het verkeerde been. Zeker mag je eer naar je toe trekken, maar dan moet het wel eer zijn.

Aan het adres van Zembla vind ik hetzelfde. De diepte die het programma regelmatig meent te zoeken, is de diepte van de suggestie. In het Almelose geval zou het zeker ook geen kwaad kunnen te kijken naar de persoon achter de verhalen, ik schreef er eerder over en een goede researcher van Zembla moet het al googlend hebben gelezen.

Hoe verschillig is de Vara?

Geen opmerkingen: