29 juni 2009

Kijk eens bij De Slegte

Als je een boek zoekt dat een jaar of twee geleden gedrukt is en volgens de reguliere boekhandel niet meer te krijgen is, dan is de kans groot dat het boek bij De Slegte in de uitverkoop ligt. De prijs is minstens de helft van de nieuwprijs. Geduld loont dus.

Een beetje boekenverkoper verwijst zijn kopers dan ook naar de ramsj als ze vragen naar een boek dat niet meer in de reguliere handel verkrijgbaar is. Meestal belanden er wel wat van de boeken in de uitverkoop. Er worden in boekenland immers meer boeken gemaakt dan verkocht.

Heel soms pissen uitgevers en boekhandelaren naast de pot. Zoals nu met de dood van Michael Jackson. Geen reguliere biografie van de overleden zanger is meer te vinden, terwijl er een boost aan behoefte is ontstaan. De uitgever weifelt nog tot heruitgave en ondertussen gaan de biografien bij De Slegte als warme broodjes over de toonbank. Voor dezelfde lage prijs als een week terug. Dat noem ik een gebrek aan handelsgeest. Als de vraag stijgt, kun je de prijs ook laten stijgen.

Het gebeurt wel vaker dat een boek alleen nog bij De Slegte te krijgen is, zoals een paar jaar terug toen iemand de Nobelprijs voor de literatuur won. Geen boekhandel had het boek nog in de schappen, maar een verhalenbundel die eerder niet aan de straatstenen te slijten was, verdween binnen enkele dagen. Misschien levert zo'n plotselinge vraag de nodige doekjes voor het bloeden van het noodlijdende boekenconcern.

Soms vertelt mijn boekinstinct dat het boek slecht verkocht gaat worden. Vaak tref ik het dan een jaartje of wat later in de ramsj aan. Een tactische manier van inkoop die weleens mislukt, maar even regelmatig slaagt. Nu heb ik mijn inzet gezet op de dagboeken van Victor Klemperer die ik twee weken terug in grote stapels bij een Amsterdamse boekhandel zag liggen.

Ik heb het ook weleens gehad dat ik bij een boekhandel een boek zag liggen waarvan ik zeker wist dat die over een jaar in de uitverkoop zou zijn. Raak, het saaie boek met de vertalingen van Ida Gerhardt had ik zo met tachtig procent korting naar binnen gehengeld. Een prachtige koop waar ik veel plezier van heb (gehad).

Dat het slecht gaat met De Slegte wijdt ik aan een enorme inschattingsfout van de ramsjboer. De biografieen van Michael Jackson hadden allang gesleten kunnen zijn via een effectieve webshop. Als ze daarbij nog iets had verzonnen met het per stuk maken van een uitverkocht boek, dan was de buit al veel eerder binnen geweest.

Geen opmerkingen: