03 juni 2009

Boeken ruilen

Vlakbij het spoor waar ik mijn trein moet vinden, staat een afgesloten boekwinkeltje van een paar boekenkasten en twee poortjes waar je doorheen kan. De stapels boeken en de mooie rijen in de kasten trekken mijn aandacht. Al verraden de kleurrijke kaften dat het onmogelijk literatuur kan zijn.

Het is de ruilbeurs voor het spannende boek. Bij de ingang staat een conductrice. In het midden een bankje uit een oude trein, compleet met de bagagerek. Een stel kruipt het poortje door, levert een boek in, krijgt een kaart met een cijfer erop en duikt op de boekenrij met de blauwe dikke boeken. Ze kunnen niet goed bij een ander echtpaar dat gebogen hangt over een stapeltje boeken. De man draagt een boek of tien.

Die hoeven niet naar hun werk, denk ik terwijl ik de trap afloop. Een reizigersstorm trekt omhoog en drukt mij tegen de trapleuning. Allemaal op jacht voor het spannende boek, of zou de haast door een vertrekkende trein komen?

Geen opmerkingen: