07 juni 2009

Nieuwe bibliotheek: futuristisch met veel kansen

Ik bezocht gistermiddag nog even de nieuwe bibliotheek in aanbouw. Vanwege de Dag van de Bouw was het gebouw van architect Barry van Waveren door bouwer Heijmans opengesteld voor publiek. Van Waveren is bekend geworden van ondermeer het ING-kantoor in Amsterdam-Zuid langs de A10.
Een blik naar de toekomstige bibliotheekruimte.
Het glazen plafond is indrukwekkend, ook door de rails om de glazenwasser aan te kunnen laten bengelen.
De bibliotheek klimt in sawah's omhoog (zoals de rijstvelden in Aziƫ) naar de tweede verdieping.

Ik kreeg een prachtige rondleiding van een timmerman, die ook best een beetje trots was om in dit gebouw te werken. Hij bouwde nu aan de appartementen bovenin, maar zou na de oplevering eind van de maand weer in de bibliotheek zelf aan de slag mogen.

De bibliotheek als je vanaf de roltrappen binnenkomt.

We liepen door precies eenzelfde trappenhuis omhoog als er in de huidige bibliotheek zit. Dat verontrustte mij wel een beetje, maar gelukkig was dit niet de hoofdtrap. De bezoekers zouden gewoon gebruik gaan maken van de milieubelastende roltrappen.

Wat als eerste opvalt is de enorme hoeveelheid ruimte en licht. Alles prachtig en wel, maar de grote vraag is hoe alles uitpakt bij de inrichting. Het filmpje op de website van de bibliotheek heeft mij nog niet overtuigd.


Het filmpje hoe de bibliotheek er van binnenuit komt te zien.


Wat ik jammer vind, is dat de bar (tweede verdieping) en het restaurant (begane grond) niet geplaatst zijn bovenin het gebouw op de derde etage waar nu de gamers een prachtige plek krijgen. Ik kan mij niet voorstellen dat je wat meekrijgt van het uitzicht over het marktplein en het stadhuis als je een computerspelletje speelt. Een gemiste kans.

De binnentuin in de bibliotheek.
De gameruimte met prachtig uitzicht.
Het uitzicht, de zaterdagmarkt van Almere.
Kortom, het is een futuristisch gebouw met veel kansen. Alles staat of valt met de inrichting en de indeling van het gebouw. Ik ben dus erg benieuwd.


Geen opmerkingen: