Posts tonen met het label breda. Alle posts tonen
Posts tonen met het label breda. Alle posts tonen

11 september 2024

Merel of engel


Bij het concert zingt een merel. Het is aan het einde als toegift. De organist speelt Bach en componisten onder invloed van Bach. Dan - na het applaus - zingt de merel. Ik staar omhoog naar het instrument. Vlak onder het kerkgewelf zingt een engel. De lange zwarte haren, de oranje mondhoeken. Het klinkt hemels.

In de kerk fluiten andere merels mee. Blackbird. De zonnestralen stralen de zomerdag op het blauwe orgel. Nog mooier dan het al is. Hooguit de nachtegaal, die fluit soms mee met de Rossignol.

blonde haren
wapperen een glimlach
een oranje knipoog

09 september 2009

Opening nationale orgeldag

De opening van de Nationale orgeldag, die zaterdag tegelijk valt met Open monumentendag, is in de Grote kerk van Breda. Prachtig natuurlijk.Twee jaar terug gingen we een gezellig dagje naar Breda op Open monumentendag. Er zijn daar zoveel monumenten, maar het enige monument dat niet open was, was de Grote kerk. Dit gebouw was verhuurd voor een bijzondere gast. Ik heb me toen best een kwaad gemaakt, immers het was Open monumentendag en ik was stiekem vooral voor de Grote kerk gekomen. Potdicht zat deze, gezwicht voor het geld van de verhuur. Elke cent die binnengehaald wordt is er één, ook al moet de kerk dan dicht voor het publiek op Open monumentendag.

Blijkbaar levert de openingsmanifestatie wel genoeg geld op om de kerk niet aan een ander te verhuren.