Posts tonen met het label grote kerk. Alle posts tonen
Posts tonen met het label grote kerk. Alle posts tonen

08 december 2024

Notre-Dame

De treinreiziger die van zuid naar noord reist, moet door dwars door Parijs. Om van het Gare de Lyon naar station Nord te gaan. Er rijdt geen trein tussen die stations. Hij moet met de metro. Zie het voor je. Een gezin, vader, moeder en 3 kinderen met veel koffers. Voor de oudste van 12 jaar een tentje en een aparte stoel. De gehuurde tent heeft van alles 4 in plaats van 5.

Hij loopt daar met een heel zwaar wagentje. Het wagentje kent hij van de bejaarde vrouwen die ermee winkelen. Zijn oma heeft er ook eentje. Hier ligt een oranje tentje op. Geleend van kennissen. Bovenop een schuimmatras met veel bubbeltjes. Licht in gewicht, groot in volume.

16 september 2010

Bach Festival Dordrecht

Zelfs op het station Den Haag Centraal kan het de reiziger niet ontgaan: het Dordts Bachfestival dat morgen start. 10 dagen combineren 2 vormen van schoonheid: Dordrecht en Bach. Ze passen goed bij elkaar en het programma dat dagelijks wordt aangeboden liegt er niet om.

19 augustus 2010

Topimprovisaties door toporganisten op toporgels

Aankondiging van het improvisatieconcert in de Grote Kerk te Dordrecht

Een improvisatieconcert met 3 toporganisten die het improviseren technisch en creatief tot in de puntjes beheersen. Dat komt niet zo heel vaak voor en daarom stond het concert in Dordrecht al erg lang in mijn agenda. De leermeester Bert Matter en 2 leerlingen van hem, Cor Ardesch en Berry van Berkum speelden vanavond op het koororgel, het Bachorgel van Verschueren uit 2007, en op het grote Kam-orgel dat dit jaar is gerestaureerd.

09 september 2009

Opening nationale orgeldag

De opening van de Nationale orgeldag, die zaterdag tegelijk valt met Open monumentendag, is in de Grote kerk van Breda. Prachtig natuurlijk.Twee jaar terug gingen we een gezellig dagje naar Breda op Open monumentendag. Er zijn daar zoveel monumenten, maar het enige monument dat niet open was, was de Grote kerk. Dit gebouw was verhuurd voor een bijzondere gast. Ik heb me toen best een kwaad gemaakt, immers het was Open monumentendag en ik was stiekem vooral voor de Grote kerk gekomen. Potdicht zat deze, gezwicht voor het geld van de verhuur. Elke cent die binnengehaald wordt is er één, ook al moet de kerk dan dicht voor het publiek op Open monumentendag.

Blijkbaar levert de openingsmanifestatie wel genoeg geld op om de kerk niet aan een ander te verhuren.