18 juni 2010

Is de Fyra zo spotgoedkoop als NS beweert?

De Fyra is spotgoedkoop beweert een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen vanmorgen in De Pers. Voor 17,40 euro kun je al mee in de eersteklas. Dat is 5,60 euro goedkoper dan met de langzamere intercitytrein, zegt NS-woordvoerder Ronald Stevens. Je moet het kaartje wel via de website bestellen. Ook de tweedeklas treinreiziger is een stuk goedkoper uit als hij zijn reis online boekt.

Daluren

De lage prijzen zouden vooral gelden in de daluren. Het klinkt erg aanlokkelijk en ergens ook wel onbegrijpelijk. De spoorwegen hebben een hartstikke goedkoop treinkaartje, maar niemand maakt er gebruik van. 'De NS zijn van plan het goedkope tarief meer onder de aandacht te brengen', belooft de woordvoerder in het artikel van de gratis ochtendkrant.

Goedkoop met de Fyra?

Een goedkope reis met de Fyra. Dat klinkt als muziek in de oren, daarom ben ik het maar eens gaan uitzoeken. Via de speciale Fyra-site http://www.nshispeed.nl heb ik een reisje geboekt van Almere naar Rotterdam. We willen binnenkort op een zaterdag eens lekker naar de havenstad voor een bezoek aan Diergaarde Blijdorp. Ik boekte de reis voor 2 volwassenen en een kind van 5 jaar. Ik reis altijd met een kortingskaart. Zaterdag is een groot daluur, dus ik kan met korting reizen. De prijs die mij dit gaat kosten als ik met de Fyra reis, is volgens de website 84,50 euro, tegen 36,90 euro met de normale, langzame trein. Dat is meer dan het dubbele. Niet bepaald de vermeende korting die de woordvoerder suggereert.

Goochelen

Ik ben wat gaan goochelen. Als ik de gewone kaartjes koop en dan voor het Fyrastuk - tussen Schiphol en Rotterdam - de 6 euro toeslag per persoon per enkele reis betaal, dan kom ik uit op 72,90 euro. Dat is nog fors te veel.

Superdiscount

Alleen het zogeheten 'Superdiscount' kost slechts 8,50 euro voor een enkele reis van Schiphol naar Rotterdam. Als ik nu een retourtje naar Schiphol koop vanaf Almere en vervolgens reis met enkeltje reizen tussen Schiphol en Rotterdam, dan wil het lukken voor 52,30 te reizen. Nog altijd fors te duur, maar ruim 32 euro goedkoper dan de Fyra-website voorstelt.

Geen evenwichtige redenatie

Zeker de NS verkoopt geen leugens in het artikel, maar van een evenwichtige redenatie is geen sprake. Je bent als reiziger alleen goedkoper als je een enkele reis boekt van Amsterdam of Schiphol naar Rotterdam via internet met de zogeheten 'Superdiscount'. Vandaar ook dat het kaartje zo inpopulair is: je moet hem via internet bestellen en geldt slechts op een traject waar niet iedereen gebruik van maakt. Mensen stappen vaak op een ander station op en zullen ook op een ander eindstation uitstappen. Bovendien gebruiken erg veel mensen een dagretour en een kortingskaart. Kortom, NS biedt een goedkoop product aan waar weinig behoefte aan is.

Oplossing

Hoe is dit nu op te lossen?

  1. NS moet de korting verwerken in ieder treinkaartje dat iemand via de website bestelt.
  2. De hoeveelheid korting en de mogelijkheid online het goedkopere kaartje te bestellen, moeten overzichtelijk worden weergegeven.
  3. De tool moet op beide sites - www.ns.nl en www.nshispeed.nl - worden geintegreerd. Zo gelden overal dezelfde kortingen en bestelmogelijkheden.
  4. De kortingen en toeslagen zullen sterk vereenvoudigd moeten worden. Klanten zien door de kortingen en toeslagen De productprijs niet meer.

Lege Fyra vol?

Kortom, NS is zelf debet aan de lege Fyra. Het is een onduidelijk product met ondoorzichtige prijzen. NS zal de verkoop online een stuk makkelijker moeten maken met een vast kortingstarief, geintegreerd in het specifieke treinkaartje van de klant. Zo kan hij goed van tevoren zijn reis reserveren en zal de Fyra wat voller zitten dan nu.

1 opmerking:

Unknown zei

Ook de betrouwbaarheid is een groot probleem voor de Fyra. Iedere dag moet je maar hopen dat hij rijdt en dat ie op tijd rijdt. Ik reis drie á vier keer per week met de Fyra Rotterdam - Amsterdam en boek online mijn tickets, zoals je omschrijft is dit erg omslachtig. Jammer ook dat er geen abonnementen (dan bedoel ik niet die toeslag abonnementen) zijn, dit zou het een stuk aantrekkelijker maken.