18 juni 2010

Kim de Ruysscher en de Haagse beeldententoonstelling

De drukte op het Lange Voorhout in Den Haag gisteren was niet voor niks. Beatrix in eigen persoon opende de beeldententoonstelling, lees ik in de Metro. Een foto van een Belgische kunstenaar Kim de Ruysscher met zijn vrouw in een rood jurkje. Ze staan bij een beeld van een bank waain iemand lekker ligt te slapen. Het zwarte bloemmotief, het hoedje. Ik zag ze gisteren ook.

Rode loper

De rode loper bij de Kloosterkerk werd door een man in pak nog even schoon gezogen. Verder liepen allemaal dames in mooie jurken rond en met decoratieve hoedjes op de kop. De ene vogelveer probeerde de andere te overtreffen. Tussen de bomen stonden de bezoekers in hun zondagse kloffie te wachten. Er hing een spanning tussen al die beelden. Ieder moment werd de hoofdgast verwacht, naar wat ik nu lees was dat de koningin.

Meepikken

Ik wachtte even om te kijken of ik iets van datgene waar zij allemaal zo naar uitkeken kon meepikken. Alle dames zagen er uit als opgedirkte hanen. De ene staart stond nog kleurrijker omhoog dan de andere. Allemaal vrouwen van diplomaten en andere gewichtigen. De heren liepen netjes rond in hun frisgestoomde maatpakken. De overhemden vers gestreken, de boorden wezen trots omhoog. Van de gast niks te bespeuren en toen de heren verder gingen met het stofzuigen van de rode loper, verwachtte ik dat dit nog weleens heel lang zou kunnen gaan duren.


Omver lopen

Ik liep terug, trok schuin de weg over, sprong van de verhoging bij de tramhalte, nam stout de oversteek over de tramrails en liep bijna een stelletje omver. De vrouw in de rode jurk was duidelijk zwanger. Haar buik bolde nog sterker op de fiets. Het kon elk moment gebeuren dat het kind zou roepen om naar buiten te komen. De man reed er achter. Ze gingen wat onhandig het zebrapad al fietsend over en ik wist niet goed wat ik ervan moest denken. Kouwe kak kan ook zwanger zijn, maar die fietst niet naar een duffe kunstmanifestatie.

De kunstenaar

Het was de kunstenaar en zijn vrouw. Al lijkt ze in de krant een stuk minder zwanger en draagt ze ineens een hoedje. Die hing gisteren natuurlijk aan het stuur van haar fiets in een grote plastic tas.

Soms is het verschil tussen kak en kunstenaar moeilijk te zien. Zeker als ze voor een moment gezamenlijk optrekken.

1 opmerking:

Geertje zei

Mooi!
Ben benieuwd naar het vervolg....
Die van mij hoop ik vandaag te plaatsen, maar moet nog de log schrijven; foto's al gesorteerd..(viel achteraf gelukkig toch mee :-) )