15 juni 2010

Verschil tussen hardlopen en wandelen

Hardlopen of wandelen, het is een wereld van verschil. Voordat ik de trailwalker liep, had ik al 3 marathons gehold. Maar het is geen garantie dat je de 100 kilometer ook haalt.

Oppad

Bij het lopen van de Trailwalker, ontmoette ik onderweg het team van Oppad. Ik kende het tijdschrift niet. De vakkundigheid en vooral de gedrevenheid waarmee dit team liep, sprak mij erg aan. Bij het wandelen spraken we over mijn achtergrond en de voorbereidingen voor deze lange loop. Ik ben een hardloper vertelde ik en loop geregeld marathons. Vanuit deze achtergrond dachten anderen dat ik wel mee zou kunnen doen aan de Trailwalker.

Hardlopen anders dan wandelen

Maar hardlopen is iets heel anders dan wandelen. Er wordt een ander soort aanspraak gemaakt op spieren, ook is het energieverbruik anders geregeld. Dat zorgt voor een ander soort voorbereiding en ander soort herstel van een grote loop zoals de Trailwalker ten opzichtige van een marathon.

Voorbereidingen

In april liep ik nog de marathon van Rotterdam. Ik was een beetje verkouden en voelde me niet fit. Deze loop holde ik in 4 uur en 18 minuten. Best lang, ik heb hem weleens sneller gehold. Pas eind april liep ik 25 kilometer met mijn team als eerste voorbereiding voor de Trailwalker.

Goede voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Voor de marathon had ik niet zo heel goed getraind. Een spekgladde winter en een hardnekkige enkelblessure (veroorzaakt door die spekgladde winter) gooiden roet in het eten. Pas eind februari kon ik aardige duurloopjes rennen. Verder moet je ook regelmatig intervaltrainingen doen om je snelheid te verbeteren. Dit alles had ik te weinig gedaan. Het resulaat in combinatie met het niet-fit zijn zorgde ervoor dat ik niet zo liep als ik had willen lopen.

Slecht voorbereid

De voorbereiding van de Trailwalker was eveneens slecht. We hadden naast de 25 kilometer training ook halverwege mei een 40 kilometer tocht gemaakt. Dat is onvoldoende om zeker te zijn dat je het redt. Het zegt niet dat je het niet redt, het zegt wel dat het risico dat je niet redt vele malen groter is dan wanneer je goed getraind bent. Bij de trailwalker moest iemand van ons team door onvoldoende training helaas afhaken.

Het echte verschil

Wat is nu het exacte verschil tussen lopen of rennen? Bij het rennen draait het vooral om bovenbenen, bilspieren en knieën. Als je loopt, maak je vooral aanspraak op de kuiten. Daarnaast spelen blaren veel meer op doordat de afstand groter is en er een verschil is in de ondergrond waarop je loopt. Je rent minder snel over een mul zandpand. Met hardlopen heb je ook minder contact met de bodem, dan bij wandelen. Dit zorgt eveneens voor minder blaren.

Voedsel

Een lange wandeling als de Trailwalker vraagt om een zeer goede verzorging van de inwendige mens. Bij het lopen van een marathon volstaat het drinken van water en energiedranken, gecombineerd met een banaantje. Je neemt ook geen pauze, maar rent vrijwel constant door. Je staat alleen stil als je wat wilt drinken.

Pauze

Bij de trailwalker vormde de pauze een wezenlijk onderdeel van de loop. Even zitten, heel goed eten, de spieren wat strekken en dan weer verder. Goed eten en drinken is van essentieel belang. Daarbij moet je als loper ontzettend goed luisteren naar je lichaam. Je gaat hierbij niet alleen uit van signalen als dorst of honger. Je moet veel verder kijken, zoals de energiebehoefte die je verderop zult hebben.

Tijd

Wanneer je wandelt heeft het lichaam ook de tijd om deze energie in zich op te nemen. Bij het hardlopen is die tijd er niet. Het lichaam richt zich helemaal op de prestatie van het hardlopen. Bij een lange wandeling moet juist gegeten worden, vooral met het oog op de laatste kilometers. Zonder de inname van extra energie kunnen die laatste kilometer echt niet gelopen worden.

Ander herstel

Met name het pauzeren en eten onderweg zorgt voor een totaal ander herstel. De dag na de trailwalker had ik geen enkele last van mijn spieren of gewrichten. Na een marathon zijn dat juist de pijnzones. Na de wandeling had ik enorme last van de blaren en drukplekken op mijn voeten. Ze deden ontzettend zeer, terwijl ik na een marathon nooit last heb van mijn voeten zelf.

Andere energievorm

Daarnaast merkte ik dat de Trailwalker een heel andere vorm van energie had gekost. In de week na de loop was ik vooral sterk vermoeid. Iets dat me bij een marathon in veel mindere mate overkomt. Het was vooral een lichamelijk vermoeidheid in combinatie metde grote indruk die de trailwalker op mij had gemaakt. Het was gewoon fantastisch om zo lang in touw te zijn met een team. Bovendien bleef de overbrugde afstand van 100 kilometer een enorm getal, die zich voor mij alleen maar liet uitdrukken in ontzettend zere voeten.

Totaal verschillende activiteiten

Kortom, hardlopen en wandelen zijn 2 totaal verschillende activiteiten. Een hardloper is in zekere zin in staat om zo'n lange loop te lopen, maar hij moet rekening houden met zere voeten. Ik denk dat doorgeharde wandelaar nooit zomaar aan een marathon kunnen beginnen. Daarvoor verschillen de sporten teveel. Dat neemt niet weg dat wandelaars enorme prestaties neerzetten die de marathon verre overtreffen.

Geen opmerkingen: