24 mei 2008

Poule of Pool

Nederland voetbalt in de Poule des doods. Als je wedt op het verkeerde paard, dan doe je mee aan een Pool.
Ik wist het ook niet tot ik uit een soort van nieuwsgierige ballorigheid op de Hyves met de 'EK 2008 Poule' terechtkwam. De laatste reactie toonde een boze 'Australië-fan': 'Jongens het is pool in plaats van poule'.
Helemaal gelijk heeft deze Australië-fan overigens niet. Volgens Van Dale, een autoriteit als het gaat om poulende polen, is een 'poule' ook de inzet bij een wedstrijd. Weliswaar een duivenwedstrijd en het is alleen in bepaalde streken van het Nederlandse taalgebied, waarschijnlijk Vlaanderen waar dit zo gebruikt wordt.
De vereniging Onze Taal adviseert de Pool in plaats van de Poule. Ik adviseer allebei, want verliezen doe je altijd, of het nu een Poule of een Pool is.

Eén keer won ik een Poule. Ik zei dat het '1-1' zou worden bij de WK-kwalificatiewedstrijd Nederland-Duitsland in 1989. Het was de enige uitslag die nog niet gekozen was door iemand. Toen in de verlenging een doelpunt werd afgekeurd, was ik de enige die juichte. Ik had de poule gewonnen. Op school aangekomen bleek Maas ook op '1-1' te hebben ingezet. Ik won zeven gulden, vijftig.

Geen opmerkingen: