29 november 2010

Leve de Nederlandse blog

Best schrikken natuurlijk als je leest dat het bloggen in Nederland dood is volgens dé blogexperts Dutch Bloggies. De hoeveelheid liefde en energie die erin is gestoken, is genoeg geweest. Het heeft geen zin meer om blogprijzen uit te reiken. De blog heeft niet de positie die bijvoorbeeld de blogs in Amerika hebben gehad. Zo vinden de organisatoren van de prijs die in januari samen met het bestuur wordt opgedoekt.

Een blogger van het eerste uur typeerde de Nederlandse blogbezoeker als ondankbaar publiek. Ze laten je snel in de steek, vond hij. Als de Nederlandse blogbezoeker het zat is, vertrekt hij en komt hij niet meer terug. Ik deel die mening niet. De Nederlandse blogbezoeker is juist trouw. Je moet dan niet geloven in grote aantallen, maar in een klein publiek. Het kleine publiek geeft in de respons aan dat ze je trouw maar kritisch volgt.

Bloggen leeft meer dan ooit in Nederland.
Zeker ook in combinatie met allerlei social media activiteiten. Je blogs tweeten, maar ook verwijzen naar blogs van jezelf en anderen via twitter, linkedIn of facebook. De combinatie van blog, microblog en netwerkgroep maakt het bloggen juist zo dynamisch. Ook helpt het om via allerlei forums je blogs onder de aandacht te brengen.

De omvorming van de website van nrcnext naar een blog, heb ik vorig jaar toegejuicht. Dat nrcnext moet oppassen niet alles 1 op 1 door te plaatsen van de papieren krant naar het www, blijft een punt van aandacht. Het doorplaatsen van de columns waar je niet eens op kunt reageren, is zoiets. Dat bevordert het fenomeen bloggen niet, maar de echte blogs op nrcnext leveren veel reacties op en dragen bij aan de vorming van een mening. Een van de functies van het bloggen.

Daarnaast wil ik de enorme populariteit van het bloggen benadrukken, systemen als wordpress en blogger liggen aan de oorsprong van het bloggen. Het aanmaken van een url dat overeenstemt met de titel van het artikel en dat daarnaast altijd vindbaar blijft onder deze url. Het ligt ten grondslag aan de blog, maar heeft snel een populariteit op het hele www gekregen.

En dat is misschien het probleem. Bloggen is zo'n succes geworden dat iedereen het doet. En als iedereen het doet, dan wordt het veel minder interessant om je ermee te onderscheiden. Er wordt namelijk overal over geblogd. Niet alleen over games, over literatuur, over marketing, maar ook over afvallen en wolken (of gedichten). Elke internetter heeft binnen enkele minuten een gebruiksklare blogsite staan en kan beginnen met bloggen.

Al die internetters die blogs beginnen en na een paar blogjes hun blog niet meer actualiseren, dragen bij aan een enorme wildgroei aan blogs. Deze blogs worden niet bijgehouden en dragen daarom ook niet bij aan de blogosphere. Bovendien blijft de Nederlandse blogwereld beperkt tot een aanzienlijk kleiner taalgebied. Dit zorgt ervoor dat ontwikkelingen zoals in de wereldwijde blogscène niet of in zeer geringe mate komen.

Wel lijkt het dat in Nederland de blog niet echt serieus wordt genomen. Kranten en tijdschriften verwijzen zelden naar sterke blogartikelen. Veel blogs praten elkaar na en leveren daarmee niet echt een wezenlijke bijdrage aan het debat. Ook heerst er een algehele angst om naar elkaar te verwijzen. Links zijn de kracht van blogs en deze ontbreken in veel Nederlandse blogs. Een blog als geenstijl.nl demonstreert duidelijk hoe bloggen moet, maar weinig bloggers nemen dit over.

Daarmee moet ik dutchbloggies misschien gelijk geven om de prijs te stoppen. Een gebrek aan vernieuwing en het kleine taalgebied zorgt er dan voor dat jaarlijks dezelfde de prijs krijgt. Dat mag niet de bedoeling zijn. Blijft wel staan dat ik de beslissing heel jammer vind.

Geen opmerkingen: