12 november 2010

De pijpen en Sint Maarten

De dag na Sint Maarten nog over Sint Maarten schrijven, is natuurlijk een beetje mosterd na de maaltijd. Maar dit leuke filmpje kwam ik op een van mijn sociale netwerken tegen. Een beduidend jongere Jos van der Kooy improviseert op het Sint Maartensliedje dat de kinderen gisteravond aan de deur zongen. Hij doet dat op het orgel van de Sint Maartenskerk in Zaltbommel. Kortom de pijpen fluiten het lied van Sint Maarten.



Vooral het tutti aan het einde, maakt veel snoepgoed los. Zo'n improvisatie vraagt wel om heel veel snoep.

Sint Maarten en de verregende kindertjes vormden het gesprek vandaag bij het koffieautomaat. De vraag die zich opdrong bij mij was of het gezegde 'De pijp aan maarten geven' heel toevallig iets met de heilige te maken heeft. Ik durfde bijna mijn hand in het vuur te steken dat het wel zo is, maar helaas blijkt die mening lastig te staven. Volgens de website van Onze taal is het twijfelachtig waar dit gezegde vandaan komt. Ook het WNT kan 'geene nadere verklaring geven'.

Overigens was Sint Maarten of de heilige Martinus in de Middeleeuwen een zeer populaire heilige in de Nederlanden. Diverse kerken zijn naar hem vernoemd. De bekendste is de Domkerk in Utrecht, die gewijd is aan Sint Maarten. Iets lager, maar misschien tegenwoordig wel bekender is de Maartenskerk in Zaltbommel en niet te vergeten de Sint Maartenskerk in Tiel.

Geen opmerkingen: