03 april 2016

Guilty Pleasures - #50books vraag 14

image

Het is soms lastig de juiste vraag bij de week te vinden. Daarom heb ik via een #dtv een boekenvraag gesteld. Het leverde een leuke vraag op van Liesbeth over ‘guilty pleasure’-boeken. Heb je die boeken en wat doe je ermee?

Een interessante vraag. Boeken waar je je eigenlijk een beetje voor schaamt dat je ze leest. Net als dat je een roddelblad alleen maar bij de kapper leest en vieze plaatjes altijd per ongeluk ziet. Dat geldt ook voor televisieseries en slechte films. Of dat je om André van Duin erg kan lachen.

Deze week vertelde ik bijvoorbeeld dat ik gek ben op de film Groundhog Day. Zeker, het is niet echt een goeie film op het idee na, maar hij is heerlijk om naar te kijken. Dat geldt ook voor films als Home Alone, al stopt het voor mij echt na de tweede film.

Wat ik bij films snel heb is dat ik het zonde van mijn tijd om een slechte film de hele tijd uit te zitten. Een slecht boek lees ik bijna altijd uit of ik begin er helemaal niet aan. Het lijkt minder erg op een of andere manier, terwijl het minstens zo erg.

Verder praat je natuurlijk niet over ‘guilty pleasures’, anders zouden ze niet meer ‘guilty’ zijn. Het zijn heimelijke genoegens. Boeken waar ik echt plezier aan beleef en waar voor mij toch een label ‘guilty’ aan hangt, zijn de dagboeken van Jan Wolkers. Heerlijk om te lezen, boeken van een vrije man die helemaal zijn eigen draai in het leven gevonden heeft.

Daarom de vraag van deze week voor jou:
Heb je ook ‘guilty-pleasure’ boeken en lees je die stiekem of juist niet?

Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie verhalen.

Blog mee over #50books

Schrijf een blog over de vraag van vandaag en laat hieronder in de reactie een linkje naar je site staan. Heb je zelf een idee voor een vraag? Ze zijn van harte welkom. Mail gerust een vraag of stel hem in via het contactformulier.

#50books

De leesvraag #50books is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf de eerste vraag doe ik regelmatig mee. Naar overzicht van alle vragen.

Geen opmerkingen: