15 september 2008

Oproep der kabouters

De tekeningen van Anton Pieck vindt ze verschrikkelijk. Vooral die van het leven en werk der kabouters. De naakte kabouters van Anton Pieck, ze zijn een gruwel voor het oog van NRC.next columniste Aaf.
De opmerking is een dubbele gruwel in mijn ogen. Behalve dat ze titel van het boek verkeerd spelt (niet der, maar van de), zit ze helemaal abuis. Anton Pieck nog nooit een kabouter heeft getekend of geschilderd. Het is Rien Poortvliet die beide boeken heeft uitgegeven ergens in de jaren 1970. Prachtige prentenboeken, die ook veel wetenswaardigheden over kabouters bevatten.
Bij mij staan ze in de boekenkast: Het leven en werk van de kabouter en ook De oproep der kabouters. Kneuterigheid ten top, maar met grote eerbied voor het kabouterwezen.
Ik geloof in kabouters en ik bewonder deze huisgeesten. Ik verfoei de commercialiteit die eraan zit. Voor mij geen Kabouter Plop, maar een innig moment in het bos. Ik zie ze ook te snel wegschieten om ze goed te kunnen bevatten.
Jammer dat Aaf het bij het twee keer bij het verkeerde eind heeft. Geen eindredacteur die Aaf redt en kabouters steken voor zo iemand helemaal geen handje uit. En terecht. De eindredacteur kent alleen Kabouter Plop en een kabouter laat iemand met een verkeerde waan vooral in die waan.

1 opmerking:

Anoniem zei

Mijn neefje (hij wordt morgen twee) wees laatst ook enthousiast naar de boekenkast van mijn ouders: "Boute!" Bleek hij naar een onooglijk kaboutertje op de rug van het boek De Kabouter te wijzen. En de tekeningen van Rien Poortvliet in het boek vindt hij geweldig. "Nijnte" is elk pluizig beest, te beginnen bij de muis, die natuurlijk buitenproportioneel schijnt. Ja, dit is cultureel erfgoed en daar mag geen Aaf wat aan afdoen.