24 september 2008

Spellinghobbyisten

Er zijn mensen die spellen tot hobby verheven hebben. Ze vinden het erg leuk om zo moeilijk mogelijke zinnen geheel volgens de regels op papier te zetten. Vandaag heerste het spelvirus op mijn werk, want vanavond rukt een team van Zorggroep Almere uit in het Almeerse stadhuis voor een spelwedstrijd, het Almeers dictee.
Bij de lunch werden het spellen, de spelling en alle spelvarianten vanzelfsprekend bij de warme soep opgediend. Ik trakteerde royaal op de fauna-flora-regel (geen tussen-n als het eerste lid een dier is en het tweede een plant). Hiermee stak ik de loef af met informatie die ik al voor mijn studie verwierf op een open dag op de Katholieke Universiteit Nijmegen, begin 1996. Taalkundige Anneke Neijt, die net vanuit de kersverse commissie de nieuwe spelling geïntroduceerd had, probeerde ons deze regel uit te leggen. Daarom is het Paardebloem. Alleen het woord Paardenvijg was wat lastiger, een vijg ook een bloem schijnt te zijn.
De lach die zij bij ons pre-studenten losmaakte, krijg ik nooit voor elkaar. De rest van het verhaal van de tussen-n laat ik altijd maar voor wat zij is. Overigens is de fauna-flora-regel bij de laatste spellingwijziging in 2005 afgeschaft.
De spelling hobbyisten denken dat webredacteuren, redacteuren, journalisten en schrijvers het ook leuk vinden om te spellen. Het hoort bij mijn werk, maar dat betekent niet dat het leuk is. Ook ik zoek geregeld een woord op om zeker te zijn of ik het goed spel. Dat zegt niet dat je niet kunt spellen, het is meer een kwaliteitscheck. Een foutje staat zo slordig.
Spellen is politiek en in het groene boekje komen Nederland en België samen. Alleen zo ontstaat een fauna-flora-regel, alleen zo ontstaan onlogische woordverbanden, vervoegingen en andere nutteloosheden. Misschien als ik niet zoveel en vaak schreef, dat ik dan ook spellen leuk vond. Nu is het een noodzakelijk kwaad. Ik vind wat ik schrijf belangrijker dan hoe ik het schrijf... Het ene is creativiteit, het andere regels.

Ik ben benieuwd of de Zorggroep-ers weer gewonnen hebben...

Geen opmerkingen: