16 februari 2012

Catalogiseren bibliotheek

Een van de dingen waar ik de laatste tijd regelmatig op stuit is dat ik een boek koop dat ik al heb. Bij een aankoop van een kringloopwinkel is dat niet zo erg. Het gaat immers om enkele euro’s. Maar als het regelmatig gebeurt, dan tikt het flink aan.

Zo speel ik de laatste dagen met de gedachte mijn bibliotheek eens te catalogiseren. Handig. Ik kan een simpel bestandje in mijn mobiel zetten. In een oogopslag zie ik dan of ik de voorgenomen aankoop al in bezit heb. Een stuk prettiger dan er thuis achter te komen. Of nog erger: het boek in alle vertwijfeling te laten staan.

Op een gegeven moment weet je namelijk niet meer welke titel je van Maarten Biesheuvel of Gerrit Komrij in huis hebt. Er zijn er zoveel van. Zeker als je niet over een feilloos geheugen bezit. Daarnaast is het altijd handig om een overzicht te hebben van je boekenbezit. De verzekeringsagent schijnt er ook blij mee te zijn. Al suggereren sommige tussenpersonen dat het vooral ten voordele van jezelf is.

Zo speur ik de laatste tijd wat op internet op zoek naar het programma dat het beste bij mij past. Dat is nog niet zo makkelijk. Zo probeerde ik een gratis programma dat aangesloten zou zijn op de database van bol.com. Het programma heet Data Crow. Ik heb het gedownload en de eerste bevindingen vielen erg tegen. De vermeende koppeling werkte niet. Ik kon er geen enkel boek uit mijn collectie mee vinden.

Een ander gratis programma, Adlib Bibliotheek Lite, maakte eveneens moeilijk de match met de hele boektitel. Bovendien ondersteunt het programma een collectie tot maximaal 5.000 boeken. De voorwaarden bij het downloaden vermeldden 500 boeken. De onduidelijkheid en mijn eerste ervaringen braken mij op. Ik was bang dat ik dus net als ik een beetje aan het invoeren zou zijn, de limiet bereikt was. Daar had ik geen zin in.

Daarna stuitte ik op een ander programma. Of beter gezegd een website waarop je je boekencollectie online kunt delen. Het heet librarything.nl.  Hier maakte ik een account aan en voerde de eerste ISBN in. Huiverig met de ervaringen van eerder, viel ik van de ene verbazing in de andere. Vrijwel elk ISBN dat ik invoerde, vond hij. Boeken zonder ISBN kon hij snel vinden na het intikken van auteur en een deel van de boektitel. Kortom, de ideale match was er.

Dat het zo goed verloopt, komt omdat de site librarything.nl gekoppeld is aan de catalogus van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Hier staan heel veel boeken. Het is de meeste volledige catalogus van Nederland. Ik ging dapper aan de slag en begon links boven in mijn boekenkast bij Bertus Aafjes.

Zo voerde ik enthousiast plankje na plankje in. Ik was bij het 12e plankje, ergens midden in het oeuvre van Boudewijn Büch toen ik een melding kreeg. ‘U heeft het maximum van 200 boeken bereikt. U kunt met de upgrade onbeperkt boeken invoeren. Vanaf $10 per jaar heeft u een abonnement.’ Ik was een beetje teleurgesteld, want als ik iets moet betalen dan is mijn eisenpakket wel wat groter.

Het nadeel van librarything.nl namelijk is dat het helemaal online is. Je kunt het niet exporteren in een xml-bestand. Er is alleen de mogelijkheid om het te exporteren in een excell-bestand. Dat bestand is echter niet zo volledig als ik zou willen.

Met alleen de online mogelijkheid ben je op een boekenmarkt of in een kringloopwinkel teveel afhankelijk van een goede internetverbinding. En dan kom je nog steeds thuis met het boek dat je al hebt. Of erger je laat in de wanhoop het boek dat je nog niet hebt staan.

Tips zijn welkom.

Geen opmerkingen: