03 januari 2017

Alle gelezen boeken in 2016

In 2016 ben ik dapper doorgegaan met het lezen van een boek per week. Een mooi initiatief van de openbare bibliotheek, waar ik onbewust al aan meedoe. Of ik het dit jaar ga halen, weet ik niet. Ik ben namelijk erg druk met ontspullen en mijn nieuwe, kleine huisje. Zo merk ik dat al in de eerste dagen van het nieuwe jaar. Ik ben vrij, maar ik ben erg druk met opruimen en plannen maken voor ons houten huisje.

De boeken die ik in 2016 las, heb ik niet altijd verwerkt in een blog. Het is best arbeidsintensief merk ik om elk boek uitvoerig te beschrijven in een blogje. Sommige blogs komen nog binnenkort. Zoals de laatste paar boeken die ik las.

Ruim een boek per week 2016

  • Jan Wolkers: Dagboek 1969: Genieten van de dagboeken van Jan Wolkers. De tijd dat hij Turks fruit schrijft.
  • Owen Sheers: Ik zag een man: Spannend verhaal dat we lazen bij Een perfecte dag voor literatuur.
  • R.W.B. Lewis: Dante Alighieri: De biografie van een bijzondere schrijver.
  • Christophe Vekeman: Hotel Rozenstok
  • Gerrit Komrij: Brieven uit Alvites: Genieten van de brieven en artikelen die Gerrit Komrij vanuit Alvites schreef. Duidelijk niet een gelukkige periode in zijn leven.
  • Nanda Roep: Dik, druk en dronken
  • Gerrit Komrij: Over de bergen: De roman waarin Gerrit Komrij op een innemende wijze schrijft over zijn eerste periode in Portugal.
  • Anne-Gine Goemans: Honolulu King: Bijzonder verhaal over een onderbelicht stukje van de geschiedenis.
  • Jeroen Blokhuis: Place Lamartine: Bijzondere historische roman over Vincent van Goghs verblijf in Frankrijk
  • A.F.Th. van der Heijden: De ochtendgave: Van der Heijden laat zien dat hij een prachtige historische roman kan schrijven.
  • Hendrik Groen: Zolang er leven is: Het 2e jaar van Hendrik Groen in het bejaardentehuis.
  • Tessa Leuwsha: Fansi’s stilte, Een Surinaamse grootmoeder en de slavernij: Hoe Tessa Leuwsha de geschiedenis van haar familie achterhaalt. De slavernij is helemaal niet zo ver weg.
  • Jelle Brandt Corstius: As in tas: Jelle fietst met de as van zijn overleden vader naar de Middellandse Zee.
  • Esther Gerritsen: Broer. Boekenweekgeschenk.
  • David van Reybrouck: Zink. Boekenweekessay.
  • Ilja Leonard Pfeijffer: Brieven uit Genua: Een schrijver die wel erg vervuld is van zichzelf, schrijft aan zichzelf en de mensheid.
  • A.F.Th. van der Heijden: De helleveeg: prachtig portret van tante Fientje Poets, deel 5 in de reeks De tandeloze tijd.
  • Gerard van Emmerik: De nieuwe Kratz: Gelezen voor de leesclub voor bloggers, Een perfect dag voor literatuur.
  • Mensje van Keulen: Schoppenvrouw: Het verhaal hoe een moeder een monster heeft voortgebracht. Gelezen voor de blogleesclub.
  • Corine Nijenhuis: Een vrouw van staal: Bijzondere biografie van een binnenvaartschip. Een verhaal waarin je Nederland van de andere kant ziet.
  • Maarten Biesheuvel: De weg naar het licht: Heerlijke verhalen van een rasechte verhalenschrijver.
  • Joachim Meyerhoff: Ach, deze leegte, deze verschrikkelijke leegte: Het vervolg op Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het geweest is. En wat voor een vervolg…
  • Paul Theroux: Het diepe Zuiden: De treinreiziger Paul Theroux pakt de auto op weg naar het Zuiden.
  • Basje Bender: Brussel: Debuut dat we lazen bij de leesclub Een perfecte dag voor literatuur.
  • Abdelkader Benali: Brief aan mijn dochter: Hoe Abdelkader Benali zijn dochter moed inspreekt.
  • Elena Ferrante: Wie vlucht wie blijft: Kun je midden in een reeks duiken?
  • Bert Natter: Goldberg: Hoe Bert Natter in de historie van Dresden duikt en de biografie van de man achter Bachs beroemde variaties.
  • A.F.Th. van der Heijden: Advocaat van de hanen: Deel 4 van De tandeloze tijd en wat voor een meesterwerk.
  • Bruce Chatwin: In Patagonië: Reisverhaal waarbij Bruce Chatwin op zoek gaat naar het verhaal van een oud oom.
  • Paul Theroux: Hotel Honolulu
  • Ellen Deckwitz: Olijven leren lezen: Hoe lees je poëzie. Inspirerende leeswijzer van een rasdichter!
  • Norman Lewin: Reizen in Indonesië
  • Max Dendermonde: De wereld gaat aan vlijt ten onder: Bestseller die mij wel erg tegenviel.
  • Herman Brusselman: Zeik en de moord op de poetsvrouw van Hugo Claus: Is Brusselman wel een schrijver van een goeie crimi?
  • Jan Wolkers: De doodshoofdvlinder: Mooi portret van een uiterst autoritaire vader.
  • Tineke Aarts: Familiebezit: Een prachtige roman die speelt in Frankrijk, herlezen.
  • Tineke Aarts: Marguerite: Het lang verwachte vervolg van een roman waar ik nog steeds over wil bloggen. Ook omdat ik zo trots ben dat ik op de achterflap sta!
  • Renate Dorrestein: Weerwater: Roman waarin mijn stad een hoofdrol speelt. Doet sterk denken aan de sfeer van Kurt Vonnegut.
  • Umberto Eco: De naam van de roos: Eindelijk! En wat voor een boek is het…
  • Gennaro Pepe: De Man & de Schreeuw: Erg pocherig geschreven autobiografie van de Damschreeuwer.
  • Jan Wolkers: Brieven aan Olga: Prachtige, intieme brieven die Wolkers schreef vanuit Parijs en die de oorsprong van zijn schrijverschap vormen.
  • Lidewijde Paris: Hoe lees ik? Ja, hoe lees ik eigenlijk?
  • Laura Broekhuyzen: Winter-IJsland: Mooi portret van IJsland, je zou er zo gaan wonen, maar dan wel alleen in de zomer…
  • Ron de Beuje en Anja Krabben: Napoleon in Nederland: Hoe de keizer meerdere keren Nederland bezocht.
  • Afred Birney: De tolk van Java: Roman hoe Indo’s hun geschiedenis een plek proberen te geven.
  • André Platteel: Net veertien: Wolkeriaanse roman over 2 broers.
  • Jip Louwe Kooijmans: De stadsvogelaar en andere verhalen: Elke liefhebber van vogels kan echt van deze verhalen genieten.
  • Lotte en Stine Jensen: Zussenboek: Voor iedereen met of zonder zus.
  • Dolph Cantrijn: Nederland rond in 80 dagen, wandeldagboek: Inspirerend verslag van hoe je je eigen pelgrimage kunt maken.
  • Nelleke Noordervliet: Aan het eind van de dag: Een politicus krijgt de vraag of ze wil meewerken aan haar biografie.
  • William Golding: De heer van de vliegen: Een bijzonder experiment dat Golding omzet in literatuur.
  • Konstantin Paustovski: Goudzand, verhalen, dagboeken en brieven: Wat een boek en wat een schrijver! Ik heb genoten. Hèt boek van 2016 wat mij betreft.
  • Karin Giphart: Gijzelaar: Een verhaal dat van mij korter mocht, maar mooi door mijn hoofd bleef spoken. Dat is best een compliment.
  • Edna Ferber: Het purperen land: Een innemende roman met zoon Dirk als contrast tegen de ijzersterke vrouw Selina Dejong. Blog volgt eind januari bij de leesclub Een perfecte dag voor literatuur.
  • Barbara Pavinati: Een stadse in de Achterhoek: Bundeling van blogs waarbij ik de belofte kreeg van een antwoord…

Geen opmerkingen: