05 november 2017

Geboren uit een roos

Het 3e en laatste deel van de Tineke Aarts’ Bonave Trilogie vertelt het verhaal van Juliettes dochter Virginie. Daarmee krijgt het 1e deel van de cyclus het vervolg dat het verdient. Het eerste deel Familiebezit vertelt het verhaal van moeder Juliette dat eindigt met de komst van haar dochter Virginie. Daarmee blijft de lezer een beetje onthutst achter.

Zeker ik houd erg van open eindes, maar het einde van Familiebezit bleef wel heel erg open. Er zat gewoon een nieuwe roman in en de prachtige schrijfstijl van Tineke Aarts zou dat meer dan een boeiend boek maken. Daar was ik al in 2004 overtuigd. Nu ik deze roman lees, ontdek ik dat ik toen gelijk had.

Want Tineke Aarts neemt de beste beslissing, ze maakt Virginie tot verteller en hoofdpersoon. Daarmee verschuift het perpectief van de roman van Juliette naar haar dochter. Virginie is een boeiend meisje dat buitengewoon verbeeldingskracht bezit. Deze verbeelding maakt Geboren uit een roos tot een heel mooi boek.

Door haar buitenechtelijke afkomst, haar vader is de grote wijnboer Francois Zéline, en haar alleenstaande moeder, heeft Virginie een bijzondere positie in het dorp. Ze wordt geplaagd in de klas. Als ze bij een begrafenis haar vader ook nog eens ziet, schiet de verbeelding binnen. Ze wil vluchten in het verleden dat haar omringt. Ze belooft er zelfs te gaan wonen!

‘Ja, want dan woon ik naast jullie. Ik blijf!’ zeg ik luid en duidelijk, stellig als besluit. Met deze woorden laat ik Rosa weten dat ik er alles aan zal doen om deze hoeve te beschermen. Het is een kinderlijke toezegging, spontaan uitgesproken, want ik kan niet weten dat ik ooit daadwerkelijk in deze hoeve zal gaan wonen. In deze kamer, onder dit schilderij, ga ik onze familiegeschiedenis schrijven waartoe de zusjes me inspieren op een manier waar ik geen besef van heb. (181)

Een belangrijke plek om te beschermen en op te tekenen in dit verhaal. Het verhaal van Virginie wordt omringd door de schimmen en verhalen uit het verleden. Ze vertelt het verhaal van Bonave. En dat niet alleen. Ze weet de geschiedenissen onderdeel te maken van zichzelf.

En er is veel verleden. Niet alleen het landgoed van de Bonaves, maar ook de omringende boerderijen kennen allemaal hun eigen geschiedenissen. In de roman Marguerite, het middendeel van de Bonave Trilogie, heeft Tineke Aarts deze verhalen voor een gedeelte uitgelicht.

Tineke Aarts: Geboren uit een roos. Roman. Lemontree Books, 2017. ISBN: 978 90 825 1642 5. Prijs: € 19,95. 322 pagina’s.Bestel

Geen opmerkingen: