04 november 2017

Op de achterflap!

Jaren geleden las ik de roman Familiebezit van Tineke Aarts. Het was haar debuut. Ik vond het een prachtig verhaal maar het einde kwam verwarrend op mij over. In het laatste hoofdstuk ontdekte ik dat de verteller van het verhaal heel iemand anders was dan ik aanvankelijk vermoedde.

Het verbaasde mij en fascineerde mij tegelijkertijd. Ik had het boek gekregen om er een recensie over te schrijven. Ik schreef deze. Aan het einde gaf ik aan dat ik het een prachtig verhaal vond, maar de openbaring van de echte verteller aan het einde van het boek, vroeg om een vervolg.

De roman Familiebezit van Tineke Aarts gaat over een vrouw die terugkeert naar het landgoed van haar moeder om te gaan trouwen. Het is namelijk haar droom om in haar moeders dorp te trouwen. Als ze daar staat met haar verloofde en het ja-woord geeft, beseft ze dat ze eigenlijk helemaal niet wil trouwen. Ze loopt weg bij het diner met haar gasten.

Het huwelijk is weliswaar net gesloten, maar ze gaan uit elkaar. Haar man vertrekt boos en verontwaardigd naar Nederland en zij blijft achter in Frankrijk. Dan bouwt ze midden in dit wijnlandschap aan een nieuw leven. Ze besluit de wijngaard van haar opa en oma weer te gaan ontginnen. Een bijzonder verhaal van een vrouw die alleen een leven probeert op te bouwen, dwarsgezeten door de wijnboeren om haar heen en de liefde. Ze houdt zichzelf overeind en weet haar dromen om te zetten in daden. Al blijft het verschrikkelijk zwaar en lastig.

Deze roman verscheen in 2004. Tot mijn verbazing kreeg ik vorig jaar opeens een berichtje van de schrijfster Tineke Aarts. Ze schreef dat mijn opmerking over het vervolg haar lang had dwarsgezeten. Ze wilde mij het 2e deel van de romancyclus opsturen. Dit was nog niet het beloofde vervolg, maar behandelde juist de periode voor hoofdpersoon Juliette Bonave, de 19e eeuw als de schimmel alle wijnrassen verwoest.

Tot mijn verbazing had ik op de heruitgave van de 1e roman de achterflap gehaald. Mijn droom: met een recensie ooit achterop de roman terechtkomen. Het was waarheid geworden. Ik las de roman, maar de bespreking lukte niet echt. Overdonderd door het nieuwe verhaal en ook een beetje teleurgesteld omdat ik hoopte op het vervolg van het eerste deel.

En dat vervolg is nu gekomen. Het 3e en laatste deel van de cyclus – de Bonave Trilogie – over Juliette Bonava en haar dochter Virginie. Het verhaal is het vervolg waar ik zo op gehoopt had: boordevol met de overlevingsdrift die het 1e deel zo kenmerkt. Ook geeft deze nieuwe roman met het verhaal van dochter Virginie het 1e deel weer diepere betekenis. Het eerdere verhaal wordt dieper ingebed in de rest van de geschiedenis.

Daarmee geeft dit 3e en laatste deel de trilogie een prachtige voltooiing. Het 2e deel dat dieper in de historie duikt, geeft daarmee ook dit laatste een mooie waardevolle toevoeging. Er wordt soms mooi verwezen naar deze indringende verhalen. Daarnaast geeft het de geheimen van de streek en het dorp veel meer betekenis.

Tineke Aarts: Familiebezit. Roman. Lemontree Books, 2016. ISBN: 978 90 8251 6401. Prijs: € 19,95. 326 pagina’s.Bestel

Geen opmerkingen: