03 augustus 2010

Geen rechtstreekse treinen Almere naar Schiphol

Minimaal 2 keer overstappen, overvolle stoptreinen en een extra reistijd van een kwartier. Dat is het scenario dat de komende maanden boven mijn hoofd hangt. Het is erg wrang dat specifiek Almeerders de dupe lijken te worden van de herstelwerkzaamheden bij Schiphol.


De breuk in de bovenleiding in de Schipholtunnel op mijn laatste werkdag voor mijn vakantie krijgt hiermee een bijzonder vervelende nawerking. NS legt op haar website uit dat het herstel maanden op zich laat wachten omdat bepaalde materialen speciaal moeten worden gemaakt. De problemen duren al 3 weken en sinds vorige week maandag is een nooddienstregeling van kracht. In het kort gezegd komt deze hierop neer: alle treinen rijden, behalve de treinen van en naar Almere.

Mijn ervaring met het treinverkeer van en naar Almere is dat de verbinding met Amsterdam prima is. Daar gaat alle aandacht naar uit. Het treinverkeer naar Utrecht, Amersfoort en Schiphol wordt erg onderschat. Zo valt de trein naar Utrecht bij problemen bijna altijd uit. Hetzelfde geldt voor de intercity naar Schiphol. Deze vervalt dan eveneens ruimte te scheppen voor het blijkbaar belangrijkere verkeer van en naar Amsterdam.

Ik begrijp prioriteitstellingen. Wat ik niet begrijp is dat alle rechtstreekse treinen van en naar Schiphol vervallen vanuit Almere. Ook sluiten er geen goede alternatieven aan. De intercity naar Schiphol rijdt tot Amsterdam Zuid, waarna de reiziger een kwartier kan wachten op de trein naar Schiphol. Vervolgens sluiten er ook geen treinen aan op Schiphol, waardoor het gebruik van de intercity werkelijk waardeloos wordt. Ik zou er veel meer voor pleiten om een andere trein zoals de stoptrein naar Leiden iets later - en terug iets eerder - te laten vertrekken zodat een gunstigere aansluiting ontstaat. Ook zouden er alternatieven bedacht kunnen worden met een uurdienst, zodat dit onheil de forens slechts een keer per dag treft. Niet op de heenreis en de terugreis zoals nu.

Het lijkt er nu op dat ik en andere reizigers maandenlang op de blaren mogen zitten van dit incident in de Schipholtunnel. Natuurlijk weet ik de precieze aard van de problemen niet, maar het lijkt erop dat de toch al slecht toebedeelde Almeerder de dupe is geworden van een krankzinnige situatie.

Extra wrang is het om hier achter te komen op de eerste werkdag na de vakantie. Ik denk dat nog veel treinreizigers dit leed tegen zullen komen. Om maar te zwijgen van alle Almeerders die terug van Schiphol naar huis deze ontdekking doen.

Update
Vanavond maakte prorail bekend dat het verwacht de hele maand september met de werkzaamheden bezig te zijn.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Niet om het een of ander, maar als je naar Den Haag gaat kan je toch ook via Amsterdam CS reizen? Of zelfs via Utrecht?

Johan van der Kroef zei

Je kan je opmerkingen kwijt bij de klantenservice van de NS. Ik heb dat jaren geleden gedaan en ik werd over terug gebeld en ze hebben inderdaad wat met idee gedaan

Hendrik-Jan zei

Via Amsterdam 1 uur en 25 minuten, via Utrecht 1 uur en 30 minuten. Terwijl het eerder met intercity via Schiphol 1 uur en 15 minuten duurde. Dat lijkt weinig, maar als je het iedere dag doet, is het aardig wat verschil...