05 augustus 2010

Het windvaantje van Emile Ratelband


Iedereen is het vergeten. Het aandachtcircus dat in mei en juni rond het gebroken windvaantje op het Binnenhof. Mediatrekker Emile Ratelband liet een modelvliegtuigje rondvliegen dat neerstortte en in de val een toren beschadigde. Het was het linkertoren van de Ridderzaal.




Per ongeluk
Ratelband zou per ongeluk het vliegtuigje tegen de toren hebben laten vliegen. Ik vraag me af of er geen opzet in het spel was, aangezien het veel aandacht opleverde. Ratelband zou alle schade netjes betalen. 'Ik huur wel een paar Polen in', was zijn veelzeggende reactie. Later inspecteerde hij samen met de medewerkers van de Rijksgebouwendienst de schade die hij had veroorzaakt.

Wekenlang bengelde het kapotte windvaantje in de nok de toren, maar vanmorgen zag ik ineens dat het weg is. Het ligt waarschijnlijk ergens ter reparatie. Alleen de noodzakelijke bliksemafleiders wijzen stoer omhoog. Nu moet de Ridderzaal het slechts met 1 windvaantje doen.


Het hele incident met het gecrashte vliegtuigje leverde ook nog nieuwe inzichten op. Zo ontdekte ik dat de 2 torens van de Ridderzaal helemaal niet identiek zijn. Het ene is rond en het andere is 8-hoekig. Terwijl ik altijd dacht dat ze allebei rond waren.

Toch een mooie gewaarwording.

Geen opmerkingen: