27 augustus 2010

Montignac, de hype en de dood van de diëtist

Montignac, de hype is nu dood
Bij het droeve nieuws van de dood van dieetgoeroe Michel Montignac toverde ik een boek over hem uit mijn bibliotheek. Het is Montignac, de hype van Harrie van der Kamp 'Jij hebt ook overal een boek bij', zei mijn vrouw toen ze mij ermee onder de arm zag lopen. Inderdaad, soms heb ik boeken bij het nieuws.

Geen boek van Montignac
Het is niet een boek van Montignac en ook niet een boek over hem. Het is veel meer een boek over een hype, een dieethype. Ik kocht het boek een jaartje of wat terug voor paar schamele euro's. Het boek is van de uitgever van de Montignacboeken in Nederland, Harrie van de Kamp. Harrie van de Kamp heeft Montignac en het bijbehorden Montignac-dieet naar Nederland gehaald.

In de periode 1992-1998 gingen er meer dan anderhalf miljoen dieetboeken over de toonbank in Nederland en België. Onder vage beloftes als Ik ben slank want ik eet en Zij is slank want zij eet werden kopers overgehaald te gaan lijnen, of eigenlijk: het boek te kopen. Want dieetboeken stimuleren vooral de koop van het boek. De uitvoering en begeleiding van het dieet wordt bij de verhongeraar zelf neergelegd.

Succesverhaal
In Montignac, de hype uit 2002 doet hij verslag van dit succes. Zelf zegt hij dit boek vooral te schrijven om te ontdekken waarom dit boek een hype wordt. In de ondergang is hij niet zo geïnteresseerd. Net als de hype zelf: 'Toen de trein eenmaal liep was er geen houden meer aan; wat mij in de eerste plaats interesseerde was hoe de trein op gang kwam.' (90)

Een vreemde gewaarwording, er zou mij veel meer aan gelegen zijn te achterhalen waarom die trein tot stilstand kwam en wat je eraan had kunnen doen. Deze laatste vraag blijkt vooral een inhoudelijk probleem te zijn. Er kwam op een bepaald moment kritiek op het dieet. In het boek wordt 'de schuld' gewoon gelegd bij de hype. De markt was gewoon verzadigd. De mensen waren Montignac-moe.

Hobby
Van de Kamp is geen uitgever van origine. Hij doet dit erbij voor de hobby. Het loopt allemaal uit de klauwen en hij weet er flink wat geld mee binnen te halen. Wat wel interessant is, is dat hij onconventionele methoden hanteert die in het boekenvak niet gebruikelijk zijn. Zo voert hij een prijsverlaging in van het boek en werkt hij ook met doelgroepen die hij effectief probeert te benaderen. In dat opzicht is Montignac, de hype een heel leerzaam boek voor uitgevers.

Ruim 10 jaar na de hype is de bedenker van het dieet overleden. Hij haalde nog even de wereldpers, misschien verkopen een paar van zijn boeken nog. Een snelle blik op bol.com laat zien dat er nog aardig wat te koop is.

Blijvend slank en hoogbejaard?
Of je nu blijvend slank wordt van al die dieeten van afslankgoeroes is nog maar zeer de vraag. Het lijkt er verdacht veel op dat je er niet hoogbejaard van wordt. Atkins stierf een raadselachtige dood op 73-jarige leeftijd. Montignac zijn dieet bezit veel gelijkenis met het Atkins-dieet. Hij is met 66 jaar ook niet hoogbejaard te noemen. Ik zou maar uitkijken als ik Sonja Bakker was en niet teveel naar mijn eigen dieet luisteren.

Overigens is het boek Montignac, de hype van Harrie van de Kamp nog altijd - goedkoop - te bestellen.

Geen opmerkingen: