07 augustus 2010

Hondekoppen en Muizeneuzen

Bij de bibliotheek een paar boeken gekocht die op de stapel 'Afgeschreven' lagen, zoals het boek Hondekoppen en Muizeneuzen. Blijkbaar ziet de schrijver van het boek de namen van de twee treinen als een 'versteende samenstelling' waardoor de tussen-n vervalt.

Het is een boek over de treinen die ik alleen maar in mijn jeugd heb meegemaakt. Aan het begin van de jaren '80 zijn de Muizeneuzen - ook wel Mat 46 - uit dienst gegaan en aan het begin van de jaren '90 reden de Hondekoppen - ook wel Mat 54 - eveneens niet meer. Het boek zit bomvol met details. Zo is er een lijst met exacte data wanneer elk treinstel in dienst is gegaan en wanneer het gesloopt is. Ook bevat het boek uitvoerige beschrijvingen alle 'lotgevallen, ongelukken en vernummeringen' van de treinstellen. Zoals het ongeluk met de 357:


Op 2 maart 1984 reed Hondekop 357 als trein 5965 met BDk de wachtkamer van kopstation Rhenen binnen, hetgeen deze plaats al een paar jaar na (her)opening van de spoorlijn weer een volledig nieuw stationsgebouw opleverde. Herstel van de 357 duurde tot eind november 1984. (39)

Informatie waar de doorgewinterde railliefhebber iets aan heeft. En ik kan van die details ontzettend genieten. Net als dat ik heel blij ben dat Nostalgienet deze maand heeft verkozen tot Treinmaand.

Geen opmerkingen: