06 augustus 2010

De FIFA is geen nette gast

Als ik ergens te gast ben, dan gedraag ik me altijd netjes. Ik doe iets netter dan ik thuis zou doen. Netjes koffie uit een kopje en ik spreek met twee woorden. Dingen die je geleerd worden als je al jong bent en waar je ook al ben je wat ouder netjes naar handelt. Niet boeren aan tafel en voorzichtig met andermans spul.

Zeker een gastheer hoort zich ook te gedragen. Zo dient hij het beste met zijn gasten voor te hebben. Een extra koekje bij de koffie te geven, te vragen of alles naar de zin is en of de gast misschien nog iets wenst.


Keurige manieren allemaal. De FIFA stelt echter torenhoge eisen aan het gastland van een WK. Nederland wil dingen naar het WK van 2018, samen met België. De eisen die de internationale voetbalvereniging stelt, zijn echter zeer onrealistisch. Je moet als land wel dolgraag zoiets willen organiseren, want in het kort gezegd komt het neer op een enorme bulk regels. Allemaal ten gunste van de FIFA.

De meest krankzinnige regels zijn de belastingmaatregelen die Nederland en België moeten treffen. Het komt er bijna op neer dat FIFA en sponsoren geen belasting hoeven te betalen. Schandalig naar mijn oordeel, want het is voor een land bijna de enige mogelijkheid om de kosten van het evenement eruit te halen. Wel de baten, maar niet de kosten. Dat wil de FIFA.


Een land dat momenteel zo'n pakket aan bezuinigingsmaatregelen aan het voorkoken is, ergens in een formatiekeuken in Den Haag, kan en mag niet akkoord gaan met zulke eisen. Dat kun je eenvoudigweg niet verkopen aan je bevolking. De enorme hoeveelheid van andere kosten zoals de bouw van nieuwe stadions, waarbij vanwege de haast ook allerlei andere wetten even aan de kant zullen worden geschoven. Het gaat ten koste van je eigen bevolking en wat is je dat waard?

De FIFA vergeet dat het een organisatie is van verenigingen wereldwijd. De charme van zo'n kampioenschap is de diversiteit van de landen waarin het gehouden wordt. En waarom zouden de landen daar niet zelf van mogen profiteren. Zo ga je niet met een gastheer om.

Geen opmerkingen: