26 augustus 2011

Vliegend over een Ruberoid-dakbedekking

Tweedehands boeken bevatten vaak gebruikssporen van vorige eigenaars. Er staat een naam voorin, een datum of een opdracht. Vroeger verafschuwde ik dergelijke littekens, maar ik ben er steeds meer van gaan houden. Sterker nog: ik ben er gek op. Ik laat tegenwoordig alles staan. Het zegt dat een boek van eigenaar naar eigenaar gaat. De bezitter wordt zo onderdeel van het boek zelf.

Bij de kringloopwinkel Wawollie in Goor kocht ik laatst een boek met luchtfoto’s uit 1977, Vliegend boven Nederland. Je ziet daarin steden van bovenaf gefotografeerd. Het biedt een mooi overzicht van de steden en vooral hoe ze in de afgelopen 35 jaar zijn veranderd. Heerlijk om in te bladeren.

Ik trof achterin het boek een brief. Het fotoboek was een afscheidsgeschenk voor ene Henk. Hij kreeg het van de firma Cekadak uit Maassluis. De brief is werkelijk geweldig. Je zou dromen dat elk boek dat je kocht zoveel informatie bevatte over de eigenaar.

“Beste Henk,

Dakdekkers die de Cekadak-dienst verlaten, geef ik als regel deze kleine attentie mee. Je was niet bij Cekadak in dienst, maar wel hebben wij als goede collega’s gedurende een aantal jaren in het veld en in de dealercommissie mogen samenwerken; zoals dat van trouwe Ruberoid-aanhangers verwacht mag worden. Daarvoor bij deze dan ook mijn hartelijke dank.

Ik hoop, dat je met hetzelfde enthousiasme als destijds bij de intrede in de dakbedekkersbranche, je nieuwe job zult ingaan en wens je daarbij alle succes toe.

Het boekje was slechts een middel om je er aan te herinneren hoevele van de afgebeelde daken met Ruberoid-produkten, ook door ons als Ruberoid-verwerkers zelf, zijn bedekt. Mogelijk een aardig show-album voor je toekomstig werkgebied in het Midden-Oosten, waar CKK-Middle East gaarne tot je beschikking zal staan voor alle nodige informaties op dakbedekkings -en andere vakgebieden.

Het ga je goed!”

Dit boek kan ik niet meer bekijken zonder op de afbeeldingen te turen naar de ruberoid-bedekte daken. En ik weet zeker dat Henk veel inspiratie heeft opgedaan bij het bladeren door dit boek.

Een mooie toegift bij een boek van de kringloop. En dat allemaal voor 1,75 euro.

Geen opmerkingen: