18 augustus 2011

Sla nooit de boekenafdeling van kringloopwinkel over

Natuurlijk grijp ik de eerste dag van de vakantie aan om even naar de kringloopwinkel te gaan. Ik ben een liefhebber van oude meuk en helemaal op de manier zoals deze in kringloopwinkels wordt gepresenteerd. Gisteren was het de beurt aan 2 kringloopwinkels in Almere Haven. De eerste viel een beetje tegen, maar bij de andere kwam ik goed aan mijn trekken op het terrein van boeken.

Pak altijd de boekenafdeling van een kringloopwinkel en laat je verrassen. Gun boeken een tweede leven. Vooral ook omdat als je goed kijkt veel boeken nog altijd te koop zijn maar in heel andere gedaantes. De vertalingen van Ernest Hemingway die ik kocht, zijn vaak niet meer verkrijgbaar. Maar een boek als Mannen zonder vrouwen verscheen 10 jaar terug nog in een pocket. De vertaling van pocket en de uitgave die ik gisteren kocht, stamt uit 1965 en is van Clara Eggink. Uitgevers stappen dus niet snel over op een nieuwe vertaling.

Hetzelfde geldt voor veel spoorwegboeken die ook steeds in andere gedaantes terugkeren. Voor 4 euro kocht ik 2 prachtige boeken over beroemde treinreizen. Een waardevolle aanvulling op mijn collectie. Net als het boek Almere, vanuit de lucht. Ik had het boek al 5 jaar terug zien liggen in de boekwinkels voor 30 euro. Bij de kringloopwinkel in Almere Haven vroegen ze er 3 euro voor.

Even geduld en geen trefzekere leveringen. Zeker bij een kringloopwinkel in Almere Haven waarbij het zeer onduidelijk is wat je voor het boek moet neerleggen. Bovendien ligt alles door elkaar. Al suggereert de eigenaar een indeling in ‘Spannend’, ‘Romans’ en ‘Science Fiction’.

Je vindt altijd iets anders dan je eigenlijk zoekt. Maar vertalingen, platenboeken en literaire juweeltjes kom je zeker tegen. Al zijn de boeken soms gedateerd. Vaak ontdek je dat de nieuwe uitgaven niet zoveel verschillen van de uitvoeringen van 30 of 40 jaar geleden. Het levert elke keer weer een fantastische ervaring op. Vandaar dat ik ook zo gek ben op grasduinen in kringloopwinkels.

Geen opmerkingen: