11 september 2016

Van welk boek krijg je nooit genoeg? - #50books vraag 37

img_20160909_072456.jpgBij het opruimen van mijn boekenkast dringen zich meer en meer keuzes op. Ik moet veel verkopen of wegdoen. Soms ook met pijn in mijn hart. De beslissing om heel veel spullen weg te doen, blijft pijnlijk.

De meeste boeken die ik heb, lees ik maar 1 keer. Ik ben nu in Umberto Eco’s roman De naam van de roos aan het lezen, een prachtig boek, maar zou ik deze ooit nog een keer lezen? Hetzelfde gevoel heb ik bij veel boeken van mijn lievelingsreiziger Paul Theroux. Ga ik die boeken ooit nog een keer lezen?

Ik herlees zelden boeken, maar een paar heb ik zelfs meer dan 2 keer gelezen. Jack Kerouacs On the road bijvoorbeeld. Die staat volgens mij al 4 keer op het lijstje. Hetzelfde geldt voor het 2e reisboek van Redmond O’Hanlon In trouble again dat ik al 3 keer heb gelezen. Dantes Goddelijke komedie blijf ik eindeloos herlezen. Elke keer lees ik er weer wat anders in. Daar krijg ik nooit genoeg van, lijkt het.

Dat brengt mij bij de boekenvraag:
Van welk boek krijg je nooit genoeg?

Is er een boek dat je elk jaar herleest of dat je misschien al wel 10 keer herlezen hebt? En wat haal je er dan elke keer dat je het opnieuw leest eruit?

Ik ben weer ontzettend nieuwsgierig naar de antwoorden.

Blog mee over #50boeken

Schrijf een blog over de vraag van vandaag en laat hieronder in de reactie een linkje naar je site staan. Heb je zelf een idee voor een vraag? Ze zijn van harte welkom. Mail gerust een vraag of stel hem in via het contactformulier.

#50books

De leesvraag #50books is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf de eerste vraag doe ik regelmatig mee. Naar overzicht van alle vragen.

Geen opmerkingen: