05 september 2016

In Memoriam Pieter Steinz

img_20160904_213523.jpgAls 1 van de eersten besprak ik Pieter Steinz’ eerste literatuurgids Lezen etcetera, Gids voor de wereldliteratuur, 416 schrijvers, 104 meesterwerken, 52 schema’s, 26 quizzen in 2004 voor Litnet. Ik was best onder de indruk van het werk dat hij met dit boek leverde.

Kruisbestuivende boeken

Zijn gids voor de wereldliteratuur vormt een heus spinnenweb voor de lezer. Boeken kruisbestuiven elkaar op een buitengewoon overzichtelijke wijze weet Pieter Steinz de literatuur te ontsluiten. Pieter Steinz is er niet meer. Hij overleed vorige week aan de gevolgen van de slopende zenuwziekte ALS.

Met lijsten, kaarten, besprekingen van klassieken en quizen weet hij in zijn boek Gids voor de wereldliteratuur de hele wereldliteratuur overzichtelijk te presenteren. En dan zie je dat alles met alles samenhangt. Heel bijzonder dat 1 persoon op deze manier het overzicht heeft en alle genoemde boeken lijkt te kennen.

Mijn eerste druk van het boek was dat het een platte bewerking was van de artikelen en schema’s die Steinz voor NRC Handelsblad schreef en maakte. Ik dacht in eerste instantie dat het daarom ook zo mooi opdeelbaar was in 52, elke week 1 schema. Dat het verband houdt met zijn voorliefde voor het getal 26, hoorde ik pas veel later.

De stoel bij DWDD

Ik was een van de weinige recensenten van Steinz eerste boek. Later is het heel populair geworden, mede dankzij zijn stoel bij DWDD. Net als het latere boek over cultuur Made in Europe. Hierin trekt hij Europa op een nog veel bredere manier. Hij laat zien dat Europa een eenheid vormt in kunst en cultuur. Een overtuigend boek dat niet alleen landen maar ook kunstvormen op een buitengewoon aantrekkelijke manier aan elkaar verbindt.

Bij de bespreking van zijn eerste boek stuurde ik hem een officieel mailtje. Ik sprak hem formeel aan met u en vertelde hem over mijn bespreking van zijn boek op Litnet. Hij stuurde mij meteen een mailtje terug waar hij enthousiast schreef dat ik toch wel de eerste serieuze bespreking was. Ook vroeg hij meteen of ik de Hendrik-Jan was die met hem in de gastschrijvercommissie van de Universiteit Leiden had gezeten.

Gastschrijvercommissie

Een bijzondere verrassing. Ik had mij namelijk bij het schrijven afgevraagd of hij mij zou herkennen en wilde niet nodeloos pochen met de commissie waarin ik als student had gezeten. Ik op mijn beurt vond het leuk dat hij mij nog herkende, zelfs als ik er niet zelf over begonnen was.Daarom was de schok extra groot toen ik hoorde dat hij de ziekte ALS had. Het is heel verdrietig dat hem dit noodlot trof. Nog meer bewondering voor hem kreeg hoe hij met de ziekte omging. Hij maakte er een prachtige serie artikelen van die samenkwamen in het boekje Lezen met ALS. Ook hier spreekt weer de meester die zich niet laat tegenhouden door een ziekte.

Wetenswaardigheden

Tot het laatst toe vulde hij zijn Facebook-account met mooie wetenswaardigheden uit de literatuur. Elke dag de verjaardag van een schrijver of de eerste uitgave van een boek om te herdenken. Hij overleed vorige week op 52-jarige leeftijd. Een volmaakt getal voor hem. Ik zal je missen Pieter. En bedankt voor de prachtige leeservaringen die je met mij en vele anderen hebt gedeeld.

Geen opmerkingen: