31 maart 2008

Een inbreker die zijn benen breekt

'Een inbreker riskeert er zijn benen te breken', zei de Vlaamse filosoof Etienne Vermeersch onlangs. Hij sprak voor een programma op de Vlaamse televisie over de rommel in zijn werkkamer. 'Het is voornamelijk in mijn bureau, daar komt mijn vrouw niet zo vaak. En als zij er komt, dan stoort zij zich daar niet aan.'
De foto dit weekend in NRC-Handelsblad van de filosoof, die bekend staat als invloedrijkste Vlaming, in zijn bureau (werkkamer) is mij de hele tijd bijgebleven. Hoe de man temiddden van die rotzooi toch zijn gedachten erbij kan houden. Hoe de man iets dat hij zoekt, kan vinden. Het fascineert me.
Vermeersch gooit niets weg. Hij heeft dat in het verleden weleens gedaan, maar dat is niet minder geworden. De foto's in NRC Handelsblad spreken boekdelen. In het VRT-programma zijn beelden te zien van de kamer in 1997. Zoals de recente foto's laten zien is de rommel niet minder geworden. Of zoals Vermeersch voor de televisie zei: 'het is nog niet verbeterd'.

Of Etienne Vermeersch er interessante ideëen op nahoudt? Met zo'n kamer moet dat wel. Daar twijfel ik geen moment aan.

Geen opmerkingen: