09 maart 2008

De eerste 21 meter

De eerste 21 meter boekenplank staat er. Vanmiddag schroefde ik de laatste Flärke aan de eerste wand van onze zolderbibliotheek vast. Eenderde van mijn wens is in vervulling gegaan. Heeft de één de wens koekjes te bakken met zijn kind, mijn wens was ooit een bibliotheek in mijn huis te maken. De ruimte is er, nu nog het werk en de wens is in vervulling voordat je er erg in hebt.
Een chef uit het verleden pochte tijdens de lunch over zijn meters boekenkast in Billy's. 'Hoeveel meter heb jij?' vroeg hij mij toen ik vertelde dat ik een aardige verzameling boeken had. Ik woonde in Almelo en mijn boekenplanken maten een meter of veertig. In alle denkbare ruimten waren boekenplanken tegen de wanden bevestigd. 'Tweeënveertig meter ongeveer', antwoordde ik hem nadat ik nog een keer al mijn meters bij elkaar had opgeteld.
Het leek meer op een opschepbeurt onder mannen wie de langste heeft, dan op een intellectueel gesprek. 'O, dan heb ik meer.' Hij rekende hardop. 'Beneden heb ik 25 meter designkast en boven drie Billy's. Hoeveel meter is dat?' 'Een meter of vijf per Billy,' schattte ik snel. 'O, dan heb ik minder', besefte hij.

Geen opmerkingen: