16 maart 2008

Exit boekenweek

Als buiten de regent valt, is er de boekenweek om in te vluchten. Ik bladerde eens het Boekenweekmagazine 2008 om wat meer te weten te komen over het idee achter het thema Ouderdom.
Elke schrijver lijkt wel iets met ouderdom te hebben, zelfs de jongere schrijvers, wagen zich eraan. Zo kun je lezen over Zinvol ouder worden. Alosf ouder worden om tips vraagt. Omarm het leven biedt een leidraad voor de zieke. Of Mijn vader geboren in 1903 van Gerarda Mak, waar de geschiedenis van vorig jaar en de ouderdom van dit jaar lijken samen te komen.
Boeken die ik allemaal nooit zou kopen. Philip Roth is de schrijver van de ouderdom, als ik het Magazine verder mag geloven. Exit Geest, Alleman en Een stervend dier, allemaal boeken over de ouderdom. Of hier seks bijhoort, lees ik niet in de reclame-uiting.
Zo bladerend op zo'n regenachtige zondag beslaat mij de somberheid. Al dat ouder worden, de teloorgang, de plas die je niet meer op kunt houden, de liefde die je vergeten bent, de naam van je vrouw waar je niet meer op kunt komen en de autosleutels, waar heb ik die toch neergelegd.
Allemaal dingen die me verdrietig maken. Dat terwijl de boeken die ik over ouderdom las, lieten zien dat de ouderdom boordevol levensvreugde zit. Op het moment dat je zoiets tot thema maakt, verliest het zijn kracht en eindigt in een depressie.
Laat ze in godsnaam een leuk thema verzinnen voor de boekenweek volgend jaar. Iets dat positiever is dan Wilders en Verdonk samen. Iets dat een aanslag oproept van enthousiasme.

Geen opmerkingen: