15 oktober 2012

Energierekening

Wat kost energie en wat levert energie op?

Dingen kosten energie. Uit andere dingen haal je weer energie. Zo beheer je je eigen energierekening. Waar krijg je energie van en wat kost je energie. Ik denk er al een paar dagen over na en probeer mijn eigen kosten-baten-lijstje te maken.

Ik maakte elke avond een lijstje met 3 dingen waar ik energie van kreeg en 3 dingen die mij energie hebben kost. Nut en noodzaak vanuit jezelf geredeneerd. Het kostte mij energie, was het nodig en heb ik er iets aan gehad?

Een lastig lijstje. Want waar haal ik energie uit? Een rondje in de pauze lopen en dan een eekhoorntje in de bossages treffen. De zonsopkomst in de trein als ik naar mijn werk ga. Het kopje koffie als ik thuiskom. Het schrijven van een gedicht voor wolkenhemel. Ze brengen mij stuk voor stuk energie.

Zo lijkt in alles wel in energie verstopt. De dingen die moeten – de was, de vaat of tandenpoetsen – daar haal ik weinig uit. Het is de verplichting die mij energie kost. Soms leg ik hem mijzelf op. Elke dag een blog is zo’n verplichting.

Elke dag bloggen moet niet zozeer van mijn lezers als van mijzelf. Een heerlijk genoegen dat schrijven. Maar soms kan het doorschieten in een moeten. Daar moet je voor oppassen. Dan kost het meer energie dan het oplevert.

Geen opmerkingen: