29 oktober 2012

Gehackt

Het begon met een vreemde code vorige week maandag. Ik haalde het netjes weg. De plugins waren verdwenen. Er stond een raar tekstbestandje. ‘Het is zover’, zei ik tegen Inge. ‘Ik ben gehackt.’

Gehakt zou je van ze willen maken, die criminelen die je site overnemen. Hoe het veroorzaakt werd, was mij onduidelijk. Wel merkte ik dat het erg kwalijk was. Toen ik per ongeluk het tekstbetandje als widget plaatste, verscheen er een dreigend filmpje met een galg en werden er Arabische teksten voorgedragen.

Ik haalde alles weg, maakte een nieuw account in WordPress en ging onder een andere naam schrijven. Alle blogs zette ik over op mijn nieuwe naam. Hier moest ik wel een eind mee komen.

Ik dacht dat ik het euvel verholpen had, maar gistermorgen zag ik een andere tekst staan. Mijn titel was overgenomen. Nu moest het wat rigoreuzer. Ik maakte een backup en ging aan de slag met wat andere artikelen. Een nieuwe wp-settings erin, ik controleerde de wp-config op ‘hacktaal’, maakte weer een ander account aan en ging aan de slag met mijn plugins.

Het was opgelost, dacht ik. Alleen maakte ik een foutje. Bij het verwijderen van het account vergat ik aan te vinken alle artikelen op de nieuwe naam over te zetten. Ik ontdekte het, maar het was te laat. Ik kon de actie niet meer ongedaan maken.

Alles was weg! De backup kon ik niet meer herstellen. Ik had iets verkeerd gedaan. De nood was nu echt aan de man. Ik raakte in paniek. Alle data, 2200 blogs en meer dan 800 foto’s , waren verdwenen.

Ik toverde de artikelen terug via de backup vandaag. De foto’s lukten niet. Mijn provider neostrada heeft de foto’s weer prachtig hersteld. Daarna heb ik weer veel werk gemaakt van de beveiliging en nu hoop ik dat ze mij ongeroerd laten. In elk geval eerst een stevige backup draaien. Want data is ontzettend veel waard. Dat heb ik wel geleerd.

Geen opmerkingen: