12 oktober 2012

Firefox

‘Welke versie van Firefox hebben we eigenlijk? De nieuwste versie is onveilig‘, zegt ze. Ze zit achter de computer en werkt in Firefox. Rechts bovenin zie ik het ronde tekentje met de opgerolde vos. ‘Geen idee’, antwoord ik. ‘Hoe zou je kunnen zien welke versie je hebt?’ ‘Volgens mij moet je het wel ergens kunnen zien.’ ‘Als dit versie 16 is, dan is hij onveilig’, zegt ze stellig.

Ik open de browser Firefox. Eigenlijk werk ik alleen in Chrome. ‘Wat is er dan mee aan de hand?’ vraag ik. Al dat gezeur over onveilige browsers begin ik flink beu te worden. Een paar weken terug werd ook gewaarschuwd voor de nieuwste update van Internet Explorer. In sommige landen adviseerden regeringen de browser niet te gebruiken.

‘Hij is teruggezet naar 15 in alle landen, behalve in Nederland’, vervolgt ze. ‘Stom he?’ Ik speur in het menu naar de plek waar je de versie kunt vinden, open google en type ‘versie achterhalen firefox’. De resultaten komen tevoorschijn. Heel simpel onder ‘Help’ blijkt ineens de button ‘Over Firefox’ te zitten.

Gelukkig er staat nog een versie 15 op. Ik heb het nog niet gezien of het cijfer valt weg en er begint een molentje te draaien. Een computer die vanzelf nadenkt. Dat kan nooit goed zijn.  ‘Update binnenhalen’, staat erbij. Het molentje stopt met draaien en plop: ‘Firefox is up-to-date’. Daar staat de nieuwste versie. Er is geen weg meer terug. Hij blijft halsstarrig op versie 16 staan.

Het lukt niet hem op de oude versie te krijgen. Nergens een versie 15 te downloaden. ‘We moeten hem maar even niet gebruiken’, zegt ze verstandig. Maar misschien hobbelde nu.nl wel achter de feiten aan. De 24 lekken waren al gedicht.

Geen opmerkingen: