05 januari 2013

De Bezige Bij in 1000 stukjes

image
De Super lees-leg puzzel van uitgeverij De Bezige Bij

Bij het 25-jarig jubileum van Uitgeverij De Bezige Bij stonden alle auteurs op de foto in de bibliotheek van het Rijksmuseum. De topauteurs staan op de gietijzeren wenteltrap. Hoe beter je bent hoe lager je staat. Op de galerijen staat de rest van het gepeupel en bovenin – vermoed ik – staan de medewerkers van de literaire uitgeverij.

Bij het 60-jarig jubileum in 2004 werd deze foto nog eens gemaakt. Acht auteurs van de oude foto stonden er opnieuw op. Harry Mulisch is de enige die ongeveer op dezelfde plaats staat als in 1969.

Verder allemaal nieuwe gezichten of gezichten van auteurs die in de tussenliggende 35 jaar een transfer maakten. Marten Toonder was in 1969 niet aanwezig, maar wel auteur van De Bezige Bij. In 2004 kreeg hij een ereplaats op de stoel onderaan de trap.

Ik wist niet dat ze bij het 25-jarig jubileum in 1969 de poster als puzzel hebben uitgegeven. Tot ik de puzzel tegen het lijf liep in een kringloopwinkel. Onder de naam ‘Super lees-leg puzzel’ verscheen de foto. Het aantal stukjes staat nergens vermeld. Ik kan aan de stukken zien dat de puzzel nooit gelegd is. Wel is de plastic verpakking opgeritst.

Overigens biedt de achterkant van de puzzel een mooi vooruitzicht: er staat een tekst op. Wellicht dat daarom enkele stukken aan elkaar vastgeklit zitten. Door de tekst is de achterkant van de puzzel eveneens glad.

Daarnaast bevat de puzzeldoos een poster van de foto, in vieren gevouwen. Bij de foto is een afdruk gemaakt van de hoofden met nummers erin. De cijfers corresponderen met de nummers op de zijkant van de doos. Geen nummer blijft ongenaamd. Dan kun je ontdekken van nummer 145 Map Hiddema is.

Een leuk hebbedingetje waar ik een keer op een regenachtige dag op zal gaan puzzelen. Ik vermoed dat ik dan 1000 stukjes in elkaar mag drukken.

Geen opmerkingen: